TRY og Telias 5G-misjonering vant Sølvmikken for august

Sølvmikken-juryens favorittradiokampanje for august er laget på det nye Telia-konseptet, der de ved hjelp av kreative bokstavrim forkynner at de blir først med å tilby 5G til hele Norge.

Sølvmikkvinnere august 22 11x
Gamle Gubber som Griner av Glede over Gullet: Egil Pay og Lars Joachim Grimstad. Foto: P4

Telia har nå en 5G-dekning som omfatter 75 prosent av Norges befolkning, og utbyggingen fortsetter i fullt monn. Høstens film- og radiokampanje består av en rekke lekne historier som skal minne oss om dette, og hvis vi skal tro Sølvmikken-juryen (og det skal vi) har de lykkes med å skape et knippe radiospotter som evner å stå ut i mengden:

«Det er mye som er gøy her i livet. Ting på G, for eksempel. Spesielt hvis de blir framført av ymse dialekter med ymse lidenskaper. Dette konseptet oser av overskudd og innspillingsglede! Juryen er litt usikre på om det ble røyket litt vel mye før det hele ble produsert, men samme kan det være, for vi liker det. Dessuten synes juryen det er deilig å bli minnet på hvilket mangfoldig land vi faktisk lever i, fullt av folk som leter etter alt fra glutenfrie oppskrifter til gospelsanger og G-punktet. Også digg at ingen av dem tar seg selv så høytidelig, ei heller avsender Telia! Gratulerer!»

– En veldig morsom prosess

Det er Lars Joachim Grimstad og Egil Pay som er kreativt team hos TRY, med Trond Sandø som konsulent og Eline R. Vik som prosjektleder. Verdens Sterkeste Mann har produsert.

– Gøy! Det var en veldig morsom prosess å lage disse spottene, og all ære til Telia som var med på leken. Og ikke minst, til Bjarte Arneson i Verdens Sterkeste Mann, som vi skrev spottene sammen med. Hilsen to Gamle Gubber som Griner av Glede over Gullet, forteller Grimstad og Pay.

Gaule gospel

Gaule-gospel.wav
Last ned

Giddalause Gunnar

Giddalause-gunnar.wav
Last ned

Gladkristne gatemusikanter

Gladkristne-gatemusikanter.wav
Last ned

Glemske gardbrukere

Glemske-gardbrukere.wav
Last ned

Grønske gjengmedlemmer

Grønske-gjengmedlemmer.wav
Last ned

Gråtkvalte grammatikere

Gråtkvalte-grammatikere.wav
Last ned

Både forvirring og applaus for Aktiv Eiendom

En radiokampanje fra Aktiv Eiendom havnet på andreplassen i august. Den er myntet på folk som kan tenke seg en større bopel å boltre seg på, og ifølge Sølvmikkenjuryen er forsøket svært vellykket – halve tiden.

«Andreplassen denne gangen går til noe så utrolig som en halv kampanje. Altså «Natta»-delen i konseptet til Aktiv Eiendomsmegling, og ikke den spotten de har kalt «Forlate redet», for den skjønte vi ikke. Men altså: «Natta»: Skikkelig søt, skikkelig enkel, skikkelig spot on. Vi lo og så for oss hele familien, mens vi minte oss selv på å bruke prevensjon.»

Det er We Are Live som er byrået bak, med kreatørteamet Fredrik Bjørn og Simen Frogner. Christian Bernt har vært konsulent, mens prosjektlederen er Elisabeth Austheim. Sagveien Resort står for produksjonen.

Forlate redet

Forlate-redet.mp3
Last ned

Natta

Natta.mp3
Last ned

Med patos for poteten

På tredjeplassen i august finner vi et knippe spotter fra BAMA og Fuel Reklamebyrå som fremmer norske grønnsaker i sesong. Sølvmikkjuryen lo hjertelig av samtlige, men ble nok aldri 100 % sikre på om det var intensjonen. Juryen forklarer:

«Tredjeplassen går til et bidrag juryen er usikre på om den skal tolke som en bokstavelig kjærlighetserklæring til norske grønnsaker, eller med et humoristisk-ironisk rom-com-blikk. Juryen velger å legge det siste til grunn, og belønner med pallplass. Sjelden har vel ordet «gjensynsglede» blitt uttalt (og hyppig repetert) så sensuelt som dette. Juryen lo høyt, men hadde likevel ønsket seg større variasjon i spottene, og at man hadde våget å gjøre grepet enda tydeligere. Skal man først bli full av gjensynsglede over en løk, kan man jo godt smøre litt tjukt på. Kroppslige reaksjoner, klissete floskler, klumsete gester og forførende dagdrømmer – er det en ting Hollywood har lært oss, er det at kjærligheten er et fruktfat! For å sitere Forrest Gump: «I may not be a smart man, but I know what love is.» Og det er nok litt mer enn det vi fikk servert denne gangen.»

Fra Fuel Reklamebyrå var det Marthe Cathinka Bugge og Linn Tidemandsen som var kreatørene, mens Benedicte Unhjem Johansen var både konsulent og prosjektleder. Slate Productions produserte kampanjen.

Gjensynsglede – Nypotet

Nypotet.wav
Last ned

Gjensynsglede – Gulrot

Gulrot.wav
Last ned

Gjensynsglede – Hjertesalat

Hjertesalat.wav
Last ned

Gjensynsglede – Blomkål og brokkoli

Blomkål-og-brokkoli.wav
Last ned

Gjensynsglede – Løk

Gjensynsglede – Spisskål

Spisskål.wav
Last ned
Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.