Vil gjøre Gullkalven større og mer seriøs
Det nye lederteamet i Gullkalven ser til andre konkurranser og bransjeaktører for å sikre en «mer seriøs juryering». Med dette og et økt PR-fokus tror Ida Matthiesen og Casper Evensen at de kan klare å få inn flere bidrag enn noen gang.
Gjennom Gullkalven, Norges største studentkonkurranse innen kreativ kommunikasjon, får kreative studenter vist seg frem for potensielle arbeidsgivere. Det nye lederteamet er i gang med arbeidet frem mot den neste prisutdelingen, og med et utvidet team og fjorårets ledere på laget er ambisjonen å gjøre Gullkalven til en enda større og mer seriøs konkurranse.
– Ved økt fokus på PR for å få inn flere bidrag, og en mer strukturert og anerkjent konkurranse, kan vi motivere studenter til å ta i enda litt hardere for å vise seg for bransjen. Vi vil nå studentene som nedprioriterer Gullkalven for internasjonale konkurranser med smart markedsføring og en mer seriøs kåringsprosess, der vi vektlegger å vise frem vinnerne i enda større grad, forteller leder Ida Matthiesen, som går på Tekst og skribent-linja på Westerdals Oslo ACT.
Gullkalven må være noe alle vet hva er, ikke bare de mest oppdaterte kreative studentene, mener nestleder Casper Evensen, som studerer Art Directon på samme skole.
– Det er mye morsommere å vinne noe alle har hørt om. Vi vet at det er mange vi kan nå på kreative linjer utenfor Oslo med tilrettelagt markedsføring. Vi vil ha større synlighet der det er mulig, og utvide teamet vårt med flere som jobber kun med PR og stunts, sier Evensen.
Følger langsiktig strategi
De nye målene bygger videre på den langsiktige strategien som ble grunnlagt av Gullkalven 2017, som går ut på å forbedre studentkonkurransen hvert år fremfor å fornye den.
– Vi tror at Gullkalven har et stort forbedringspotensial. Vi vet om mange flinke studenter som fortsatt ikke sender inn bidrag, fordi studentkonkurranser i utlandet og andre skoleprosjekter blir prioritert. Det har vært vanlig at de nye styrene hvert år har brukt all energien sin på å opprette nye kategorier, vurderingskriterier og ny visuell identitet. Dette er mye arbeid og skaper forvirring. Vi har anbefalt årets styre å fokusere på å få konkurransen til å fremstå større, bedre og mer seriøs ut mot studentene og bransjen, fremfor å fornye det som allerede fungerer, forteller fjorårets Gullkalven-leder, Sollin Sæle.
Vil lære av andre
Til nå har Gullkalven manglet fastsatte juryeringskriterier.
– Noe som ikke går om man skal ha en seriøs konkurranse. Vi har avtalt et møte med Grafill der vi skal utforme noen faste kriterier for Gullkalvens designkategori, og håper på å få kontakt med Gullblyanten og Gulltaggen for å få dekket et solid juryeringsystem for de resterende kategoriene, forteller Matthiesen og Evensen.
Søker et engasjert Gullteam
Lederduoen søker nå et dedikert team til arbeidet med gjøre Gullkalven bedre.
– Hvis du er student og sitter inne med noen skills du tror vi kan ha bruk for oppfordrer vi deg til å ta kontakt så fort som mulig, avslutter Evensen.
Klikk her for å lese om stillingene som skal fylles.