Brite inn i TRY-huset
– Brite har gjennom flere år løst komplekse utfordringer for kunder som Circle K, Orkla og Dyreparken, hvor de har kombinert kritisk forretningsinnsikt med utvikling av nye digitale tjenester, sier daglig leder Kaare Øystein Trædal i TRY Apt.
Brite ble startet av Martin Jensen og Viral Shah, som møttes da de jobbet med Office i Microsoft. Modellen deres har vært å hjelpe bedrifter å komme så raskt som mulig fra problem til produkt gjennom utvikling av nye digitale tjenester.
Jensen begynte å jobbe som mobilutvikler i Nordaaker som 18-åring i Oslo, før han tok veien videre til Bakken & Bæck. Dernest utdannet han seg i interaksjonsdesign, han har erfaring fra startup-bransjen, og har jobbet i Microsoft. Der arbeidet han i skjæringspunktet mellom design og utvikling i to år. Nå får han ansvaret for å lede de samme innovative produkt-prosessene i TRY. Det nye selskapet blir eid av TRY Apt og TRY Råd.
– Vi har lenge vært på utkikk etter miljøer som har jobbet annerledes enn oss. Å være kunde i TRY skal være en konkurransefordel. Brite har bevisst at innovasjons-workshops eller design sprints ikke er nok, og at man må jobbe på lag med kunden og forstå forretningen i tillegg til brukerne, for å skape nye digitale tjenester. Det er denne tankegangen vi nå ønsker å skalere opp, sier daglig leder Sindre Beyer i TRY Råd.
Kjøper relevante start-ups
TRY har markert seg med investeringer det siste året. De har blant annet kjøpt seg opp i chatbot-selskapet Cavai og AI-selskapet Augment. Den tredje investeringen er nå i Brite.
– Vi kjøper oss inn i start-ups vi mener er relevante. Det handler først og fremst om å samarbeide med flinke folk som kan gi våre kunder og oss nye perspektiver. I Brite sitt tilfelle ga det helt mening for oss å gjøre et strategisk oppkjøp av den kompetansen og historien som følger med, sier daglig leder Kaare Øystein Trædal i TRY Apt.
– Broen mellom strategi og teknologi er fortsatt for smal. Hos mange er det for mange pararelle løp som ikke snakker sammen. Brite sin modell tar ikke slike hensyn. De involverer flere og lager gode løsninger for kundene. Denne måten å jobbe på trengs på de fleste fagfelt i fremtiden innen både ledelsesfag og markedsføring. Det trenges mer prototypiong og færre power-points. Derfor er dette like mye en satsing på strategi og endringsledelse som teknologi, avslutter Beyer.