Creativity First 2023: Kreativitet i krisetider
Hvilke utfordringer oppstår når levekostnadene for forbrukerne øker? Hva betyr det for merkevaren og kreativiteten? Og hvordan kan vi best benytte AI i markedsføringen? Dette er noe av tematikken fra årets program, som foregår på Klingenberg Kino allerede tirsdag 26. september. Sikre deg billett i dag!
Arrangeres av Kreativt Forum
Program
Vi gjør oppmerksom på at deler av konferansen holdes på engelsk
-
Åpningstale v/Charlotte Pedersen, Google
Charlotte Pedersen, Agency og Partner Lead i Google, åpner årets konferanse!
-
AI som katalysator for kreativitet i krisetider, Dr Morten Goodwin, Universitetet i Agder
Morten Goodwin er en av våre fremste ressurser på AI. Han er professor ved universitet i Agder og nestleder for Center for Artificial Intelligence Research . På Creativity First vil han gi en grundig innføring i hvordan AI-teknologi har utviklet seg og hvordan den påvirker ulike bransjer, inkludert reklame og markedsføring. Han vil også dele sine tanker om hvordan vi kan omfavne AI som et kraftig verktøy for å styrke kreativitet og innovasjon og reflektere over hvordan vi best kan tilpasse oss og utnytte AI i vår bransje.
-
Cost-of-Living Creativity, Katrina Dodd, Senior strategist and Editor at large, Contagious
We may have seen off the worst of the pandemic, but 2023 has racked up a whole new set of challenges for brands and businesses to negotiate. From energy prices to inflation, consumers are feeling the pinch and watching the pennies: so how do brands show up? In this session we’ll break down the best responses we’ve seen and the thinking behind the creativity that connects when times are hard. When the going gets tough, the tough get creative.
You’ll learn:
• Why a long-term focus is essential despite the urge to cut
budgets
• How reducing risk can help shore up consumer confidence
• How post-crisis winners set up for success
• The insights and transferrable learnings from featured campaigns from a range of markets and categories -
Ingen liker når alt er likt, Torstein Drogseth, Head of Advertising, Anti Oslo
Hvorfor er det bare superheltfilmer på kino? Hvorfor er all bilreklame helt lik? Svaret vil overraske og kanskje skremme deg litt. Heldigvis er løsningen enkel - den krever bare litt mer av oss. I urolige tider vil vinnerne bli de som tør å være seg selv, som rendyrker sin egen annerledeshet, og som ikke gjør som alle andre.
-
Panelsamtale: Reklametretthetskrise?
Det er mange kriser ute og går, og en av dem er reklametretthetskrisen. Det er ikke en krise som som et sjokk på bransjen slik som pandemien eller den påfølgende økonomiske krisen, men noe som har lusket rundt over flere år. Som alle store problemer i livet så er det fint å prate om det, og det skal Øyvind Waage (Per Høj), Mari Husby (McDonalds) og Janne Lysø gjøre. Samtalen blir ledet av konferansier Eva Sannum.
-
Kreativitet for omstilling, Marianne Heggenhougen, seniorkreatør og tjenestedesigner og Helge Skivenes, kreativ leder i Sopra Steria Footprint
Kreativitet er helt nødvendig for å klare omstillingen som alle bedrifter må gjennom. Vi har de beste kreative hodene i vår bransje. Så hvorfor tar ikke vi mer ansvar for å hjelpe bedrifter med å finne helt nye løsninger (som også er bærekraftige)? Er det på tide at vi kreatører tørr å tenke ett hakk opp fra kommunikasjon, reklame og prisutdelinger? Bør vi ikke heller bruke idekraften på å snu skuta raskere? Og hvem er det i så fall som står i veien?
Omstillingen er for viktig til at kreatørene kan overlate idéskapingen til alvorlige siviløkonomer i dress. Da tar det for lang tid, og da blir det for dyrt
-
Fuelling Fandoms v/Katrina Dodd, Senior strategist and Editor at large, Contagious
Every community on the planet has its own language, customs, rituals and culture. Brands more than ever want to be part of the conversations within these tribes but all too often miss the mark and make forgettable or even offensive communications. But when done right, the rewards can be well worth the risk – it just takes a bit more of cultural fluency, value exchange and insider knowledge. Here we learn from the brands that got it right at Cannes this year.
-
NY! Masterclass med Katrina Dodd, Contagious
Etter konferansen inviterer vi til masterclass med Katrina Dodd fra Contagious for et begrenset antall deltakere. Masterclassen vil i stor grad basere seg på konferansens program, og vi anbefaler derfor alle masterclass deltakere å også delta på konferansen for å få fullt faglig utbytte.
-
Morten Goodwin
Dr. Morten Goodwin er professor ved UiA og nestleder for Centre for Artificial Intelligence Research. Morten Goodwin ble introdusert til kunstig intelligens da han på 2000-tallet tok en mastergrad i Agder, og han har vært bitt av basillen siden. Han dro senere til Danmark for å spesialisere seg med en PhD innen kunstig intelligens, og er nå en aktiv forsker med mer en 110 fagvellevurderte bak seg. Han underviser til daglig om kunstig intelligens for bachelor-, master- og PhD-studenter. Han er også en aktiv populærvitenskapelig formidler med fokus å de enorme fremskritt både innen forskningen og den praktiske nytten av kunstig intelligens. Høsten 2020 gav han ut boken "AI. Myten om maskinene"Katrina Stirton Dodd
Katrina Dodd is Senior Strategist and Editor at Large at Contagious, a consultancy dedicated to helping brands and advertising agencies around the world understand and adapt to shifts in marketing, consumer culture and technology. Their quarterly magazine has become a global benchmark for creative excellence, with a longstanding reputation for separating the signal from the noise in a marketing landscape that gets louder and more cluttered every year. She was a founding member of the Contagious Advisory team and prior to that was launch editor of I/O, the company's strategic intelligence platform. Katrina has a long a history of writing about what happens when creativity and commerce collide, a fascination for innovation and a long-standing obsession with music videos.
Torstein Drogseth
Torstein Drogseth er Head of Advertising i ANTI. Torstein har lang fartstid som strategisk leder og rådgiver i ledende byråer og har jobbet med mange av våre største merkevarer.
Eva Sannum
Eva Sannum er årets konferansier og vil også lede paneldebatten. Eva er kommunikasjonsrådgiver i Sannum & Bergestuen som også står bak podcast'en Tut & Mediekjør. Hun har tidligere jobbet i TRY og vært kreativ leder i Geelmuyden Kiese. Eva satt også i mange år i PFU (Pressens Faglige Utvalg).
Om Creativity First
Creativity First er Kreativt Forums årlige halvdagskonferanse som belyser kreativitetens rolle i verdiskapingen. Creativity First skal være Norges viktigste arena for faglig påfyll og gode diskusjoner for alle som jobber med kreativ kommunikasjon. Programmet er utviklet i samarbeid med Contagious London og byr på internasjonale forelesere og inspirerende foredrag du ikke finner andre steder.
Creativity First er uten tvil vel anvendte timer! Tettpakket, velfylt og med et spenn i foredragsholdere som var passe bredt til at alle med interesse for kreativ kommunikasjon garantert vil få påfyll til samtaler rundt bordet på jobben.
Creativity First er første prioritet innen mylderet av konferanser og foredrag. Flott agenda med spennende foredragsholdere, som setter kreativitet innen marketing og kommunikasjon først. Vi sees der!