
– Selv om vi er Norges største nettapotek, er vi en utfordrer, og vi ser at vi fortsatt trenger å minne folk på at de faktisk ikke trenger å gå ut av døren og trekke kølapp på apoteket for å få tak i det de trenger når de trenger det. Kampanjen handler enkelt og greit om hvor lite nødvendig – og av og til uheldig – det er å dra på apoteket når du enkelt kan bestille det du trenger på nett og få det levert hjem samme dag, sier Hanne Kjærnes, markedsdirektør i Farmasiet.
– For å lage relevant kommunikasjon dykket research- og innsiktsarbeidet ned i hvordan forbrukere forholder seg til fysisk apotek i dag, ved å se på drivere og barrierer. Fysiske apotek er ikke sett på som en enorm hverdagsplage, men det er fremdeles ganske så mange ting som nordmenn gjerne skulle ha sluppet i forbindelse med å skaffe seg apotekvarer. Disse situasjonene, sett opp mot enkelheten i å handle på et nettapotek med rask levering, skaper et mulighetsrom, og en god kontrast til kreative løsninger, sier Simen Hanssen, strategisk planner i Anorak.
– Et sted man ofte drar, når man har minst lyst til å dra dit
– Apoteket er en merkelig plass. Et sted man ofte drar, når man har minst lyst til å dra dit. Nettopp derfor er Farmasiet en veldig god løsning. Med det som innsikt har vi tatt tak i ulike situasjoner vi håper folk kan kjenne seg litt igjen i, og forhåpentligvis trekke på smilebåndet av – enten man er soppoverlever eller luseveteran, sier Peter Power og Jakob Steinmo, kreatørene bak kampanjen.
Kampanjen har akkurat gått live og består blant annet av seks filmer som skal gå i sosiale medier. Disse filmene er første uttak på Farmaisets nye kommunikasjonskonsept og man kan forvente seg flere uttak gjennom neste år, avslutter Hanne Kjærnes.
Kortere versjoner:
Involverte byråer

Janne Espevalen
Rådgiver
Andre involverte
Hanne Kjærnes
Markedsdirektør i Farmasiet