Gullblyanten
På grunn av de nye restriksjonene og utfordringene det medfører er innleveringsfristen utsatt til 11. februar 2021.
I år er det et nytt innleveringssystem, og det er nå åpent for innsendelse.
Arrangeres av Kreativt Forum

Innsendelse
Fordi det er et nytt system i år, oppfordrer vi til å ikke vente til aller siste frist før du begynner å bruke det.
Vi anbefaler også at det kun opprettes én bruker per byrå, slik at samme person har oversikten og at alt havner på samme faktura.
Innsendelsesfristen er utsatt til 11. februar 2021
Fysisk arbeid
Eventuelle fysiske elementer må leveres/sendes med bud til Kreativt Forum, Fredensborgveien 24A, 0177 Oslo innen 11. februar kl 12:00.
Merkes med navn på arbeid og kategori.
NB! Skriv ut og fest på «package slip» for det aktuelle arbeidet (ikonet vises under hvert enkelt arbeid i «My entries» ETTER at du er ferdig med å legge inn alle arbeid og har gått videre til betaling.
-
1 Effekt
Gullblyanten Effekt skal vise og premiere den kommersielle verdien av kommunikasjonsløsningene og sannsynliggjøre at kommunikasjonen har gitt god avkastning. I Gullblyanten Effekt måles derfor effektiviteten av markedsinvesteringene.
Alle nominerte arbeid, dvs. fra diplom og oppover, i Gullblyanten siste tre år, er kvalifisert for deltakelse. Arbeid som har vært sendt inn i effektkategorien (eller Stella) kan ikke sendes inn på nytt.
Last ned vurderingskriteriene her.
2 Onlinefilm
Onlinefilm inkluderer viralfilmer, nettfilmer, sosiale filmer og pre-rolls, uansett om det er betalt for visninger eller ei. Det må finnes en tydelig oppdragsgiver og avsender, og man kan ikke sende inn samme bidrag i både Film og Onlinefilm. Her må dere velge!3 Film
Filmer sendt på lineær TV eller kino (ikke nett-TV), med en tydelig oppdragsgiver og avsender. Man kan ikke sende inn samme bidrag i både Film og Onlinefilm. Her må dere velge!4 Digitalt & Sosialt
Alle kreative løsninger der digital eller sosial teknologi spiller en hovedrolle. Sosiale Medier, mobilløsninger, nettsider, smart bruk av data, spill, apper, AR, VR etc. Juryen vil se etter arbeider som viser til smart og kreativ bruk av de digitale eller sosiale mulighetene. En vanlig onlinefilm hører hjemme i kategorien Onlinefilm.
5 Audio
Alt fra radiospotter til innovativ bruk av lyd i andre kanaler (podkast, Spotify etc.). Arbeidet må ha tydelig kommersiell avsender. Merk at det er det kommersielle innholdet i en podkast som skal vurderes, ikke det redaksjonelle.
De siste årene har det blitt premiert både kreativ bruk av lyd (Vekking fra Hamar) og tradisjonelle radiospotter (Blåkläder, TV2 Sumo)
6 Print
All trykt reklame: print-annonser, utendørs, plakater m.m. Utendørskategorien inkluderer nå også mer utradisjonelle løsninger som ambient-, 3-dimensjonale og digitale uttak osv, noe som kan gå utover de rene plakatene. Du kan derfor velge å sende inn jobber som er en «print-utendørs» her, i tillegg til i Utendørs-kategorien.
7 Utendørs & Omgivelser
Alt fra tradisjonelle- til utradisjonelle løsninger i det offentlige rom. Eksempler: Eksisterende utendørsflater, skilt- og informasjonssystemer, installasjoner, ambient-, stunt- og guerilla-løsninger. Tradisjonelle plakatløsninger kan også meldes på i kategorien Print.
8 Aktivering & OpplevelserDenne kategorien skal belønne arbeider hvor målgruppen deltar i kommunikasjonen. Aktivering må ikke forveksles med effekt (at mottaker gjorde en aktiv handling i etterkant av kampanjen, likte en film på Facebook, kjøpte et produkt osv) - juryen vil lete etter de jobbene hvor målgruppens fysiske eller digitale deltakelse ligger i kjernen av den kreative ideen. Dette kan være alt fra å leke en lek til å delta på et event. Eksempler: Fretex «Gjenbruksleken», Norsk Tipping «Vekking fra Hamar», Audi «Enter Sandbox» og SAS «Comfy Challenge»
Vi ønsker at dere begrunner kort hvorfor innsendelsen er relevant for kategorien.
9 IntegrertKampanjer som tar ut et konsept på ulike flater og på ulike måter. Juryen vil både vektlegge ideen i kjernen av kampanjen, hvert enkelt element og hvordan de sammen skaper en helhet. Kategorien krever minimum tre ulike elementer, og må bruke minst to ulike mediekanaler.
10 Ikke-kommersiell
Alt av jobber for ikke-kommersielle avsendere og ideelle organisasjoner. Det vil si arbeider som skal endre holdninger eller atferd, drive opplysningsarbeid, få folk til å engasjere seg i en sak eller å samle inn penger til veldedige formål.
Skal inn:
Holdningskampanjer, innsamlingsaksjoner, kampanjer som får folk til å støtte en god sak eller vekke folk til aksjon, opplysningskampanjer m.m. Eksempler: Trafikksikkerhet, blod og organdonasjon, nødhjelp, fadderkampanjer, profilkampanjer for Forsvaret og Norsk Tipping.
Skal ikke inn:
Kampanjer som skal selge billetter for kulturinstitusjoner (teater, kino, konsert, museum), kampanjer for å tjene penger til organisasjoner uten at samfunnsoppdraget er synlig (Fretex, Pantelotteriet, kampanjer for å selge brannslukker til bil fra NAF eller luer og skjerf fra DNT eller spill som Lotto, Flax, Oddsen m.m). Jobber innsendt i Ikke-kommersiell kan ikke leveres i andre kategorier, med unntak av Håndverk- og designkategorier. Ikke- kommersielle jobber vil ikke bli vurdert til Grand Prix.
11 PR
Arbeider som er utviklet for å skape fortjent oppmerksomhet. For eksempel gjennom redaksjonell omtale eller engasjement og spredning i sosiale medier. Juryen vil vektlegge hvordan kreativitet har lykkes med å skape oppmerksomhet.
12 Media (NY)
Denne kategorien skal belønne arbeider som viser ny og kreativ bruk av media - enten det er tradisjonelle, utradisjonelle eller helt nye flater og kanaler. Eksempler: Ideer som utfordrer formater, geniale plasseringer av budskap, eller at man selv har funnet opp en ny mediekanal.
Vi ønsker at dere beskriver kort hvorfor arbeidet hører hjemme i denne kategorien.
13 Håndverk
All kommunikasjon som utviser et spesielt godt håndverk - i form av f.eks god tekst, art direction, design eller produksjon som løfter ideen. Det er viktig å huske at godt håndverk også inkluderer teknisk utvikling og digital produksjon. Vi ønsker at dere begrunner kort hvorfor innsendelsen er relevant for denne kategorien. Hvilket håndverk ønsker dere at juryen skal bedømme?
Viktig: Gullblyanten er først og fremst en idé- og konseptkonkurranse. Det har derfor vært vanlig at jobber som vinner i Håndverk også har en sterk idé.
NB: Ikke-kommersielle jobber kan også sendes inn i Håndverk.
14 Produkter eller tjenester
Produkter eller tjenester utviklet for å styrke en merkevare. NB: Den kreative ideen må være utviklet av et byrå/leverandør for en kunde. Vi ønsker også at dere begrunner kort hvorfor innsendelsen er relevant for denne kategorien.
15 Pakningsdesign
Alle typer emballasje til alle bransjer og bruksområder. Juryen vil spesielt se etter helhetlig konsept og idé.
16 Identitet
Visuelle identiteter for bedrifter og organisasjoner, privat og offentlig, i alle bransjer applisert på alle flater (logo, typografi, farger, retningslinjer, trykksaker osv.). Juryen vil spesielt se etter helhetlig konsept og idé.
17 Brings DM-pris
Brings DM-pris skal hedre de smarte, fysiske og personlige direkte-arbeidene. Det kan være en enkeltstående aktivitet, eller at en DM er med som element i en større kampanje og i samspill med flere medier. Premien er to festivalpass til Cannes Lions.
18 Studentkategoriene
Dette er muligheten for deg som er student til å vise de flinkeste folka i bransjen, hva du har laget. Som student har du friheten til å vise frem arbeider for kommersielle og ikke- kommersielle oppdragsgivere, reelle eller fiktive, men som passer inn i én eller flere av kategoriene i Gullblyanten. Arbeider som sendes inn i studentkategorien skal være produsert/laget mellom 1.1. 2020 og 31.1.2021, mens studentene gikk på skolen, og kan ikke sendes inn i andre kategorier.
Student Design
Kategorien skal feire de beste arbeidene innen pakningsdesign og visuell identitet laget av studenter. Altså alle typer emballasje til alle bransjer og bruksområder, og visuelle identiteter for bedrifter og organisasjoner, privat og offentlig. Juryen vil spesielt se etter helhetlig konsept og idé.
Student Kommunikasjon
Kategorien skal feire de beste ideene innen kommunikasjon laget av studenter. Kategorien rommer alle kategoriene i Gullblyanten med unntak av «Pakningsdesign» og «Visuell identitet» som skal sendes inn i «Student – Design»-kategorien.
-
Regler
1. Reklamekrav
Alle innsendte arbeider skal være produsert/publisert for oppdragsgivers regning, og må være godkjent for innsendelse av oppdragsgiver. NB. Arbeider som er gjort pro bono for samfunnsnyttige organisasjoner trenger ikke å være produsert/publisert for oppdragsgivers regning. Alle innsendte arbeid må være reelle arbeid som har vært publisert i gjeldende tidsperiode (se pkt 2).
2. Publiseringskrav
Arbeider kan kun sendes inn til Gullblyanten én gang og skal være publisert i Norge eller utlandet i perioden fra 01.01 2020 til og med 31.01 2021. Samtlige arbeider som sendes inn til Gullblyanten 2020 må ha vært publisert innen denne perioden. Dette betyr for eksempel at man ikke kan sende inn de av elementene fra en serie/kampanje som først blir publisert etter 31.01.2021.
3. Originalitetskrav
Grunnideen i arbeidene skal være laget av norske byråer i Norge. Arbeider hvor ideen tilsiktet eller utilsiktet i stor grad er inspirert av andre arbeider, norske eller utenlandske, skal ikke sendes inn (se også punkt 6).
4. Lovlighetskrav
Arbeider som er i strid med norsk lov, og som er dømt eller stanset av Forbrukerombudet, Markedsrådet og/eller Næringslivets Konkurranseutvalg, kan ikke delta i konkurransen.
5. Hva med arbeider som ikke tilfredsstiller disse kravene?
Slike arbeider vil ikke bli juryert. Hvis det er åpenbart at innsender var i god tro da arbeidet ble sendt inn, vil innsendingsavgiften bli refundert etter konkurransen.
6. Behandling av mistanke om plagiat
Med plagiat menes at et arbeid tilsiktet eller utilsiktet tangerer et annet arbeids idé uten å tilføre denne ideen noe vesentlig. Et plagiat er med andre ord et arbeid som ikke er innenfor originalitetskravene i punkt 3.
Har et jurymedlem mistanke om at et arbeid ut i fra denne definisjonen er plagiat, skal vedkommende melde fra til sin juryleder uten å nevne sin mistanke for andre jurymedlemmer.
Jurylederen skal så umiddelbart melde fra til Jurypresident. Så fort det er fremsatt mistanke om plagiat, skal den som har mistanke, i samarbeid med Jurypresident, forsøke å fremskaffe bevis for påstanden.
Med bevis menes konkret det arbeidet man mener er plagiert. Hvis bevis ikke kan fremskaffes, skal mistanken om plagiat ikke legges frem for diskusjon. Hvis man derimot finner bevis, skal dette legges frem for jurylederne som samlet diskuterer og avgjør om arbeidet er plagiat eller ikke (hvis en juryleder jobber i det anklagede byrået, gjelder vanlig inhabilitet og vedkommende må forlate rommet). Hvis mulig, skal også den som er beskyldt for plagiat få en mulighet til å argumentere sin sak.
Hvis mistanken om plagiat kommer fra en person utenfor juryen, skal Jurypresident avgjøre hvorvidt mistanken skal legges frem til diskusjon på denne måten. Men også her må man ha bevis for å legge frem mistanken om plagiat for juryen.
Mistanke om plagiat skal meldes inn så tidlig som mulig under juryeringen. Men bevis kan legges frem for juryen under hele juryeringsprosessen – også etter at juryeringen er over. Et arbeid kan således bli diskvalifisert fra konkurransen også etter at arbeidet har blitt tildelt premie.
7. Hvem avgjør i tvilstilfeller?
Det gjør i siste instans juryledelsen, dvs. jurypresident(er) og juryledere for de ulike fagjuryene.
-
Alle priser er eks. mva.
Innsendelse av arbeid
For alle kategorier, unntatt kategorien Integrert, Spesialkategorien Brings DM-pris og student, gjelder følgende priser:
Medlemsbyråer av Kreativt Forum:
kr. 2950,- pr arbeid pr kategori. Inntil 3 elementer på et arbeid.For andre:
kr 3500,- pr. arbeid pr kategori. Inntil 3 elementer på et arbeid.For kategorien Integrert gjelder følgende priser:
Medlemsbyråer av Kreativt Forum:
kr. 4000,- pr arbeid pr kategori. Inntil 4 elementer på et arbeid.For andre:
kr 4550,- pr. arbeid pr kategori. Inntil 4 elementer på et arbeid.Et arbeid kan bestå av inntil 3 elementer (4 elementer i integrert) der evt. casevideo teller som ett element. (NB! Casevideo er ett element uavhengig hvor mange elementer som vises på videoen). Husk å legge ved et presentasjonsboard i skjermkvalitet (72 dpi) 1920x1080. Dette telles ikke som et element.
Ønsker du å sende inn flere enn 3 elementer på et arbeid, betaler du kr. 520,- eks. mva. ekstra pr. element.
For spesialkategorien Brings DM-pris gjelder følgende priser:
Gratis innsendelse
Studentarbeid
Kr 350,-Prisutdeling
Informasjon om billettsalg kommer etter hvert.
Studentprisene er subsidierte, og vi må ta forbehold om plass.
Påmeldingen er bindende.
Betaling
Innsendelse av arbeid er bindende fra det øyeblikket de er sendt inn. Kreativt Forum fakturerer innsendte arbeid etter innsendelsesfristens utløp og prisutdelingen etter påmeldingsfristens utløp. Arbeid må være betalt for å kvalifisere for juryering.
Alle priser er eks. mva.

Skal lede tidenes første digitale Gullblyantjuryering
Skal lede tidenes første digitale Gullblyantjuryering
Ifølge årets jurypresidenter er Gullblyanten en hellig tradisjon ranket hakket over jula, og de går på med friskt mot når de skal lede den aller første digitale Gullblyantjuryeringen. Til tross for et annerledes år tror de at en felles feiring å se frem til kanskje er viktigere nå enn noen gang.
«I et år hvor det aldri har vært mer utfordrende å lage kreative jobber, har det aldri vært viktigere med en konkurranse som hyller de som viser at det er mulig.»
– Caroline Riis og Eirik Sørensen, jurypresidenter Gullblyanten 2020
-
Godt tenkt, godt fortalt gjelder som overordnet vurderingskriterium i Gullblyanten.
Syv juryer får tildelt en noenlunde lik mengde jobber fra kategoriene 1-18. Juryene premierer hvilke jobber som skal få diplom eller bedre.
PremieringDet deles ut gull, sølv og eventuelt diplom i kategorier med mer enn 22 innsendte arbeid. Dersom en kategori har færre innsendte arbeid, vil det være opp til juryen å vurdere hvilke valører som deles ut. Juryen jobber med en målsetning om å premiere 10-12% av de innsendte arbeidene.
Grand Prix
Alle kategorier er kvalifisert til å vinne Grand Prix (unntaket er Elevkategorien og ikke-kommersiell).
SpesialpriserBrings DM-pris (Gratis innsendelse).
Brings DM-pris skal hedre de smarte, fysiske og personlige direkte-arbeidene. Det kan være en enkeltstående aktivitet, eller at DM er med som et element i en større kampanje og i samspill med flere medier. Premien er to festivalpass til Cannes Lions.
Brings DM-pris kåres blant innsendte arbeider i spesialkategorien. Juryen kan også velge å hente inn aktuelle arbeid sendt inn i andre kategorier i Gullblyanten.
Kreativt Forums Kundepris
Prisen skal tildeles en annonsør som gjennom året har vist evne og vilje til å kjøpe annerledes, dristig og uventet reklame. Denne prisen blir juryert av juryledere og jurypresident(er).
Kreativt Forums Ærespris
Prisen tildeles personer som ved sin virksomhet gjennom flere år har vært med på å heve nivået på norsk kommunikasjon. Æresprisen juryeres til enhver tid av de syv siste års vinnere.
Amedias Tett På
Konkurranse som kårer den beste reklamen i Amedia Markeds lokale medier.
P4 og Bauers Årets Gullmikk
Gullmikken-kåringen har til formål å premiere og inspirere de reklameskaperne som utvikler årets beste radioarbeider. De som hever kvaliteten og setter nye standarder.
Studentkategori
I studentkategorien kan det deles ut diplom, bronse, sølv og gull. I tillegg kåres beste studentarbeid på tvers av underkategoriene. Det beste studentarbeidet premieres med et stipend på kr. 10.000,-
-
Dato: 12. mars 2021
Tid: 17:00
Sted: Online, mer informasjon kommer
Antrekk: Mørk dress
Siste frist for påmelding til prisutdelingen er: informasjon kommer

Arkivet Vinnerarbeid mellom 2009-2019
Arkivet Vinnerarbeid mellom 2009-2019
Her finner du arkivet med alle vinnerarbeid de ti siste årene.
Gullblyantens formål er å vise det beste av kreativ kommersiell kommunikasjon i Norge. Gullblyanten skal bidra til å heve ambisjonsnivået og inspirere den enkelte utøver til kreativitet, kreativ problemløsning, nyskapning og fornyelse. Uten å kaste vrak på etablerte konsepter, skal konkurransen være en katalysator for den utvikling og dristighet som påkreves for å bringe norsk kreativ kommersiell kommunikasjon og design videre.
Gullblyanten er den største og viktigste konkurransen i sitt slag i Norge. Den ble første gang arrangert i 1989, og var en etterfølger av Form og Årets Utvalgte.
