«Det er ikke ett fett hva du spiser»

Mills «lurte» norske skuespillere med en litt annerledes prøvespilling da de lanserte nytt kommunikasjonskonsept for Vita hjertego'.

I samarbeid med byråpartner ANTI bestemte Mills AS seg for å gjøre uttaket av ny kampanjen om til en litt annerledes prøveinnspilling av reklamefilmen til Vita, et stunt hvor man samtidig fikk testet kolesterolet til skuespilleren.

– I overkant av 60 prosent av de voksne i befolkningen i Norge har et forhøyet kolesterol, og en stor andel av oss vet ikke engang om at vi har det*. Målet med kampanjen er derfor å vise frem hva Vita Hjertego' er, produkter med et høyt innhold av umettet fett. I serien har vi erstattet mye av det mettede fettet som kroppene trenger mindre av, med umettet fett fra planteoljer. Dette byttet, sammen med et variert kosthold og en sunn livsstil, vil bidra til å opprettholde normale kolesterolverdier. Dette var oppgaven vi ville at ANTI skulle ta tak i under utviklingen av konseptet, forteller markedssjef Cecilie Seim i Vita Hjertego'.

Audition ble reklamefilm

Det første uttaket skulle være en reklamefilm for TV, men fordi man samtidig ønsket å produsere materiale til alle kanaler, ble audition til filminnspillingen gjort om til deler av selve kommunikasjonsuttaket.

– Ofte leies skuespillere inn som talspersoner for et produkt, men vi ønsket å se dem som en naturlig del av målgruppa. Derfor fikk vi testet kolesterolnivåået til samtlige deltagere, før de intetanende ble sendt inn for å prøvefilme i et kjøkken som viste seg å være ekstremt trangt, akkurat som blodårene kan bli, hvis man har høye kolesterolverdier, sier Per Kristian Voss Halvorsen, fagleder for kommunikasjon i ANTI. – Etter endt prøvefilm fikk skuespillerne svaret på testen, og dermed forsto de at prøvefilmingen egentlig hadde handlet om dem selv, utdyper ham.

En av skuespillerne som var med, Gard Pedersen, er enig.

– Dette var jo en ganske morsom og annerledes dag på jobb. Her gjaldt det å ikke være trangsynt! Det er selvfølgelig ikke fullt så gøy å høre at kolesterolet er høyere enn det burde være, men det er aldri feil med en liten påminnelse om at man må ta vare på seg selv.

En transparent og inkluderende prosess

Konseptet opererer i grenseland mellom tradisjonell reklame og testimonials, men tilfører noe nytt og uventet i begge sjangre. Det håper Mills og ANTI bidrar til å få frem budskapet på en måte målgruppen både liker og tror på. Testene som er foretatt så langt bekrefter dette.

– Det har vært en utrolig spennende utfordring og det er gøy å se at en transparent og inkluderende prosess med Mills, har gitt et overordnet konsept som er tydelig, underholdende og forhåpentligvis kan leve i lang tid fremover, uttaler strategisk rådgiver Hege Skraastad i ANTI.

Prosjektet ble loset trygt i havn av produksjonsselskapet Heimlich med regissør Stefan Faldbakken og produsent Knut Jensen. RED har vært mediebyrå.

*Kilde: Tromsøundersøkelsen 2015-2016, Folkehelseinstituttet