The first rule of PINSJ CLUB is you talk about PINSJ CLUB

I PINSJ CLUB råder en uskrevet regel: Du snakker ikke om PINSJ CLUB. Men i dag bryter vi denne regelen for å snakke om Aleksander Gamme og hans miljøvennlige plattform, Pinsj.

1 Forsidebildex

Kompromissløs grønn plattform

Sammen med ANTI Hamar lanserer de «PINSJ CLUB,» en kampanje som har som mål å invitere flere likesinnede til å bli medlemmer i deres voksende fellesskap dedikert til miljøbevisst bruk av utstyr i naturen.

Pinsj er en grønn plattform som står for inklusivitet og bærekraft i friluftslivet. Hos Pinsj kan du både leie utstyr, leie ut ditt eget, kjøpe og selge. Målet med Pinsj er å samle alle miljøvennlige sports- og friluftsprodukter og tjenester på ett sted, for å gjøre det enklere for oss alle å ta gode valg.

– Vi kjører i 110 km/t mot stupet, og det sitter ingen voksne i førersetet. Vår oppgave er klar: vi må endre folks kjøpevaner. Den eneste måten å gjøre dette på er å oppmuntre flere til å leie, kjøpe brukt, reparere og gjenbruke. Med andre ord, vi må «pinsje» mer, som grunnlegger Aleksander Gamme entusiastisk påpeker. Han ser frem til å ønske flere «pinsjevenner» velkommen til klubben.

Bli med nå, og du vil vite at du er en del av noe spesielt

I en verden full av merkevarer som markerer ulike standpunkter, står Pinsj solid når det gjelder å ta miljøvennlige valg. De som forstår, forstår.

Følelsen av FOMO (Fear of Missing Out). Det er alltid spennende å høre om en klubb som noen er medlem av, men kanskje ikke du er en del av ennå, som strategisk leder Kjetil Wold hos ANTI Hamar påpeker:

– Kampanjen tar utgangspunkt i ønsket om å tilhøre noe som skaper eierskap og kulturell kapital. Den begynner med en serie digitale meldinger, plakatvisninger, miljøvennlig tagging og mer, alt for å promotere PINSJ CLUB. Senere avslører vi gode grunner til å bli med i PINSJ CLUB med tydelige budskap og handlingsoppfordringer, slik at du kan bli en del av plattformen.

3 Bildekarusell 1
3 Bildekarusell 2
3 Bildekarusell 3
3 Bildekarusell 4

– PINSJ CLUB er stedet der du blir en endringsaktør. Ved å leie utstyr, leie ut ditt eget eller kjøpe og selge brukt sports- og friluftsutstyr, bidrar du til en mer bærekraftig friluftslivsstil. Jo flere vi er, desto sterkere blir vår påvirkningskraft, sier Henrik Ek, en av kreatørene bak prosjektet.

Og når man starter en klubb, må man ha et symbol. For oss var det viktig at dette symbolet kunne minne folk om viktigheten av å ta vare på miljøet, og når voksne skal minnes om dette, bør det gjerne gjøre litt vondt.

– Å «pinsje» betyr å klype! Så hva passet bedre enn en klesklype? Klypen skal minne oss om å ta vare på miljøet; den skal klype oss i armen, i nakken eller i ansiktet når vi trenger å huske at det finnes bedre løsninger. Den skal klype budskapet til gjenstander, klær og alt som kan «pinsjes.» Den kan også brukes som en markør for folk som ønsker å vise at de er medlemmer i Pinsj Club (Pinsjere), fortsetter Ek.

6 Bilder Klype Med Budskap1
6 Bilder Klype Med Budskap2

– I dag er bærekraft ikke lenger et valg; det er en selvfølge. Likevel stanses innovative ideer ofte i styrerommene, der investorer til syvende og sist ønsker avkastning, ikke reparasjon, bruktmarked og sirkularitet. Her kan klypen komme godt med avslutter Ek.

Involverte byråer

91126 20304 original
ANTI
H

Henrik Ek

Kreatør

O

Oda Gaski

Digital rådgiver

H

Hanne Risheim

Prosjektleder

Involverte

O

Oda Ramsdal

Ansvarlig hos Pinsj

A

Aleksander Gamme

Ansvarlig hos Pinsj

J

Julia Natasza Gundersen

Ansvarlig hos Pinsj