– Med en begrenset verktøykasse

Det er partner og kreativ leder i Larssen Amaral, Eric Amaral Rohter sin tur til å plukke arbeid fra øverste hylle. Han har valgt seg ett eneste norsk arbeid, men til gjengjeld er det et arbeid som nesten gjorde ham litt misunnelig.

Eric amaral rohter
Eric Amaral Rohter

BIO

På jobb er Eric Amaral Rohter partner og kreativ leder hos designbyrået Larssen Amaral. Ellers er han teknologinerd, vinylsamler og er veldig glad i mat og reise. Han er opprinnelig fra USA, men har bodd og jobbet i Norge de siste 11 årene.

– Tusen takk til Andrea for stafettpinnen og hyggelig ord! Ser vi to er inspirert av mye av det samme 👌Vi savner deg her på Vestlandet.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– For de som kjenner meg (og noe av arbeidet mitt) godt, så vet de at jeg er utrolig glad i skjæringspunktet mellom design og teknologi. Denne kombinasjonen er under konstant utvikling med nye verktøy og teknologier som gir kreative mennesker uendelig med muligheter til å skape nye og spennende ting.

– Jeg gir alltid bonuspoeng til et prosjekt om det også klarer å handle om musikk og bruke typografi som kjerneverktøy. Så det er kanskje en bra introduksjon til det første prosjektet jeg har lyst å vise frem.

Interaktiv «musikkvideo» til Max Cooper sin Symphony of Acid , av Ksawery Komputery.

– Den polske designeren og utvikleren Ksawery Kirklewski har utviklet en nettbasert, interaktiv og generativ musikkvideo til Max Cooper sin sang «Symphony of Acid». Synes bare tanken på nettside som et nytt format til en musikkvideo er spennende og innovativ i seg selv. Med en begrenset verktøykasse av typografi, farge, HTML og Javascript, er det utrolig kult å se hva han har klart å få til.

Interaktiv «musikkvideo» til Max Cooper sin Symphony of Acid , av Ksawery Komputery.

Parametrisk fontgenerator/verktøy av Burrow Lab

– Dette er et rent R&D-prosjekt fra det tyske designstudioet Burrow. Verktøyet i seg selv er ikke offentlig tilgjengelig ennå, men prosjektet er ekstremt godt dokumentert på deres prosjektspesifikke Instagram-profil. Variabel typografi har vært et spennende felt innen design i det siste, mens Burrow prøver å ta typografi til et helt nytt nivå med det som kalles parametrisk typografi. De utforsker forskjellige parametre som kan brukes for å generere uendelig med fontkombinasjoner fra de samme basis bezier-kurvene alle bokstavene er laget ut ifra. Gleder meg til å teste verktøyet selv når det lanseres.

Datadrevet videoautomasjon fra Algo.tv

– Jeg har fulgt med søsterselskapet og animasjonsbyrået Illo.tv i flere år. Da jeg hørte at de skulle starte et dedikert selskap som skulle utforske automatisert datavisualisering med motion og video i fokus, ble jeg kjempegira. Algo.tv bruker systematisk motion design-prinsipper, sammen med APIer og sanntidsdatakilder for å generere og automatisk publisere videoinnhold til, for eksempel, Instagram, TikTok og offentlig digital skilting. Vil trekke frem deres arbeid for Slip.stream og Defiance Invest som to gode eksempler på hvordan de utfordrer hvordan branded innhold kan lages på en innovativ, relevant og kostnadseffektiv måte.

Skjermbilde 2022 11 03 kl 14 09 00
Skjermbilde 2022 11 03 kl 14 09 24

– Jeg bruker mye tid bak en skjerm, så jeg er også utrolig glad i mer taktile og fysiske designopplevelser. Ironisk nok så tiltrekkes jeg til analoge prosjekter som gjenspeiler et visuelt språk som tilhører mer det digitale enn motsatt. Jeg har lyst til å trekke frem tre mindre prosjekter som jeg er utrolig glad i:

Chromodynamica av Felipe Pantone

– Den argentinsk-spanske kunstneren Felipe Pantone skaper interaktive installasjoner som fra avstand oppleves som digitale, men faktisk er laget av fysiske, kinetiske skulpturer som kommer til live gjennom å fysisk bevege dem. Vakkert, enkelt og kompleks samtidig, og utrolig inspirerende.

Skjermbilde 2022 11 04 kl 13 28 50
Skjermbilde / © 2021 FPSTUDIO.

Joe O’Donnell - Illustrasjoner

– Enkelt og greit. Jeg blir glad av å se hans illustrasjoner som har banale temaer gjort i en unik og gjenkjennelig stil. En stil som sikkert alle har testet ut selv flere ganger i Adobe Illustrator, men aldri har tenkt å ta helt ut i fysiske malerier.

Skjermbilde 2022 11 04 kl 13 58 57
Skjermbilde fra kunstnerens Instagram-konto.

Studio GdB - Keramiske fliser

– Vet ikke om jeg hadde turt å bruke disse flisene selv hjemme, men jeg venter på den perfekte muligheten til å bruke dem i et kundeprosjekt. Det nederlandske https://www.studiogdb.biz/ bruker en digital printer og flytende glasurer til å skape grafiske fliser som minner mer om digital glitch-kunst enn keramiske fliser.

Skjermbilde 2022 11 04 kl 14 02 45
Skjermbilde fra Instagram.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Jeg husker da Reklamekollektivet begynte å dele litt work-in-progress-animasjoner fra dette prosjektet. Jeg ble utrolig nysgjerrig og gira på å se det endelige resultatet. Da identiteten til Kulturhuset ble lansert, ble jeg nesten misunnelig, men også veldig glad på vegne av Reklamekollektivet. Som sagt, klarer man å kombinere design, teknologi, typografi og musikk på riktig måte i et prosjektet, så lover det til å være et inspirerende og prisvinnende stykke arbeid. Den enkle fargepaletten og det stramme layoutsystemet lar et sterkt og identitetsrikt konsept skinne frem. Min designkarriere i Norge finner sine røtter i Bergen (og kulturelle prosjekter derfra) og dette prosjektet lukter bergensk kultur fra alle kanter, noe som sikkert var et viktig identitetsbyggende aspekt i kunden sin brief. Tror dette prosjektet kommer til å sette Reklamekollektivet på det internasjonale designkartet. Så utrolig kult!

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Som en amerikaner som har bodd i Oslo, Bergen og nå Haugesund, så synes jeg at det er utrolig kult å se prisvinnende arbeid av verdensklasse komme fra andre steder i landet enn Oslo, spesielt på vestlandet der jeg bor. Dette er den perfekte anledning til å sende stafettpinnen videre til Thomas Birkeland i Reklamekollektivet. Vi kjenner ikke hverandre personlig, men har snakket sammen et par ganger og har fulgt hverandres designreise de siste årene. Jeg vil gjerne høre mer om hva som inspirer han og resten av teamet i Reklamekollektivet, og jeg gleder meg til å se enda mer inspirerende arbeid produsert av dem!