Både før Og nå – Både Og «30» år

Oslo, 1989. Året det ble lov å stå på rullebrett. Radio har eksistert som kommersiell kanal i litt over et år. Rundt byen skal et nytt betalingssystem for samferdsel kalt Bomringen, akkurat til å tas i bruk.

96314 f00c5 original
Fra Kreativt Forums papirmagasin (1990 eller 1991) der nevnte Knut Georg Andresen intervjuer folka i Både Og.

Daglig leder i Radio Oslo, Geir Osnes, ser bort på lydmann Frode Skaug fra A-studio, og slår fast at «nå er det på tide å ta radioreklame på alvor». De bestemmer seg for å skape et kreativt kollektiv som reklamebransjen ikke hadde sett maken til, og fikk med seg Tom Mathisen, Knut Lystad, Rune Gokstad, Øystein Bache og Finn Bjelke på å starte et produksjonsselskap sammen med strategen Rune Remøy. Dermed så Både Og radiobyrå dagens lys. Og hvis du er veldig observant og lurer på hvorfor vi feirer 30 år i 2020 når historien begynner i 1989, så er forklaringen så enkel at oppstarten var såpass hektisk at selskapet ikke ble registrert før det hadde vært i drift langt inn i 1990.

For å feire disse 30 årene vil vi ut over året ta et lite dykk ned i radioreklame-arkivet og hedre team, byråer og kunder som har gjort norsk radioreklame til en av verdens beste.

Tone [Garmann] og jeg hadde skrevet ned 10 tips om hvorfor det var smart å reise med Sporveien, og var det noen tips som ikke var morsomme nok, fant Tom [Mathisen] og Knut [Lystad] på noen nye rett før innspilling. Radiokampanjen ble rett og slett en kjempesuksess, og jeg tror mange reklamebyråer fikk øynene opp for at radioreklame kunne brukes til noe langt mer enn kjøttdeig på tilbud, forteller Knut Georg Andresen.

Tips 1!

Vi begynner med begynnelsen, med New Deal, Tone Garmann og Knut Georg Andresen, og Oslo Sporveiers prisvinnende kampanje fra Gullblyanten 1989, en kampanje som kom som et direkte tilsvar til den lite populære Bomringen. Med slagordet «Ikke kast pengene ut av vinduet, reis heller med Oslo Sporveier» var konseptet Bomtips født.

Hør kampanjen her: Bomtips 1, Bomtips 2, Bomtips 3 (du kan også høres spottene i mediespilleren).

Fra 1990 begynte dermed reklamebyråene å virkelig omfavne radio som reklamekanal, og med vågale kunder som Oslo Sporveier på lufta hoppet stadig flere og etablerte annonsører også om bord. Mer om det neste gang.

Sporveistips 1 «Bomring»

Sporveistips_1_bomring_01437_39s.mp3
Last ned

Sporveistips 2 «Bomring»

Sporveistips_2_bomring_01438_39s.mp3
Last ned

Sporveistips 3 «Bomring»

Sporveistips_3_bomring_01439_39s.mp3
Last ned