ANTI fornyer (Visit) Bergen

I skiftet fra det opprinnelige «a Gateway to the Fjords» valgte Visit Bergen å samarbeide med ANTI for å forankre merkevaren Bergen.

94800 d45d3 original
94801 8c8aa original
94802 2a5ad original
94803 4a396 original
94805 f3d2a original
94806 b2b09 original
94807 3533e original
94808 1275b original
94809 60842 original
94810 771c0 original
94811 43472 original
94812 a3c5b original
94813 41b4e original
94814 e563e original
94815 df049 original
94816 9a3c8 original
94817 469c9 original
94818 1e0b9 original
94819 e904b original

Bergen, én av verdens ledende «by nummer 2»-destinasjoner, i likhet med Porto, St. Petersburg, Melbourne, Göteborg, Rio og Milano er en perle av en by hyppig omtalt av publikasjoner som blant annet New York Times, BBC, The Guardian, Kinfolk, Condé Nast. Et gjentagende mønster i reportasjene den siste tiden har vært en søken etter de nye kvalitetene i regionen heller enn de verdenskjente attraksjonene; menneskene, naturen og de lokale produktene.

Den nye identiteten utfordrer det etablerte med det ukjente og lar Bergen fremstå med en helt ny energi der vi feirer opplevelsene regionen har å by på. «Life in Full Contrast», skal vise hva mangfold og kontrastene regionen tilbyr; kultur og natur, det urbane livet til fjelltopper, fra det klassiske til det moderne, fra høyt tempo til å ta livet helt med ro.

Den nye identiteten opererer i alle målestokker, fra et lite kvalitetsmerke benyttet av lokale merkevarer, til en komplett kampanjeplatform som kan utforme og bære budskap på vegne av hele regionen. Identiteten har ingen logo i tradisjonell forstand, men heller en skreddersydd form og et eget skriftsnitt utviklet for å passe lynne og historiefortelling fra regionen.

Den skriftlige stemmen er et viktig komponent i den nye identiteten. Dristig og uttrykksfull, ironisk, leken, kontrastfylt, men direkte. Personligheten som skal utstråle selvtillit, men også vennlighet, en direkte speiling av det Bergenske lynnet.

Regionens arkitektoniske stil er reflektert i de grafiske symbolene. Formene står støtt alene som grafiske elementer men kan også benyttes som mønster i varierende grad.

«Bergen i verden»

– Det har vært et strålende samarbeid mellom teamet hos Visit Bergen og teamet i ANTI Bergen. Vi har vært over hele regionen og intervjuet medlemmer, turister og lokalbefolkning og gransket alle perlene som finnes i regionen vår. Ansvaret for å fortelle regionens historie, både lokalt og internasjonalt, er ikke noe vi har tatt lett på. Teamet hos ANTI Bergen kommer fra hele verden, og klientbasen vår er både lokal og internasjonal, så for oss har det vært ekstremt viktig å plassere «Bergen i verden». Å fange regionens egen stemme, å skape et varemerke som feirer, tiltrekker og inspirerer, sier Tom Morgan, som er Exec. Creative-Strategy Director i ANTI Bergen.

– I arbeidet har det vært vel så viktig å ivareta de som allerede bor i Bergen, som å tiltrekke seg et større antall internasjonale turister. I tillegg ønsker vi å få flere til å bruke mer av det byen og regionen har å by på.

– En stor investering

– Bergensregionens nye profil inntar verden i mange forskjellige former, som organisasjonsrelatert varemerke, som kampanje, som rap-tekst og musikkvideo i samarbeid med lokale artister, som produkter, som levende erfaringer og som enda mye mer i tiden som kommer, sier reiselivssjef Anders Nyland i Visit Bergen.

– Å lage en ny profil og ny visuell identitet er en stor investering. Arbeidet vil vare i mange år. Derfor var det avgjørende for oss å finne en partner som virkelig forstår Visit Bergen, medlemmene våre og ikke minst den mangfoldige destinasjonen vi er satt til å merke og utvikle. Det har vært essensielt for oss å utvikle et uttrykk og en profil som er relevant for reisevirksomheter i hele Bergensregionen. Profilen skal være gjenkjennelig og assosiert med Bergen, men samtidig skal den kunne brukes av våre medlemmer i hele Bergen-området. Vi setter veldig pris på måten Anti har utfordret oss og fått oss til å tenke annerledes. Vi er veldig fornøyde med resultatet, og ser frem til å implementere dette flotte arbeidet i vår kommunikasjon, avslutter Nyland.

Visit Bergen er en organisasjon som representerer over 400 medlemmer innenfor hotell- og reiselivsnæringen, som sørger for alt fra tilretteleggelse for representanter fra verden rundt til å promotere regionen både hjemme og ute, gjennom medierelasjoner, reiselivsfora og internasjonal markedsføring.

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2019 Identitet