— Merkevarer og en visuell verktøykasse er i konstant utvikling og må tilpasse seg den verden vi lever i. Hverdagen er blitt digital og derfor er det viktig at DNB optimaliserer sitt uttrykk og verktøykasse og leverer på brukervennlighet, lesbarhet og teknisk funksjonalitet, sier Tine Moe Løvberg, Client Director i ANTI.
— Typografi i form av et gjenkjennbart skriftsnitt, er et sterkt virkemiddel som er synlig på et bredt spekter av flater. Like viktig er det at skriftsnittet skal fungere som et «verktøy». Fordelen med et spesiallaget skriftsnitt er at man kan sette sin egen merkevarepersonlighet på de fleste tekstbaserte flater, – digitale som fysiske, sier Mathias Disen, Corporate Designer i DNB.
DNB Sans
Skriftsnittet skal ha et stilmessig preg som reflekterer merkevarepersonligheten vår, og avsjekker på det strategiske grunnlaget til DNB. Moderne, men «tidløs», ikke datert. Nyskapende, ansvarlig og kompetent. Arbeidet resulterte i DNB Sans. Et skriftsnitt bestående av vektene Light, Regular, Medium og Bold, og tilsvarende vekter i Italic, samt Mono. Totalt 668 tegn i hver vekt. I prosessen har DNB og ANTI samarbeidet med skriftdesigner Magnus Rakeng som har lang og bred erfaring med utvikling av ulike typer skriftsnitt, for mange av Norges største merkevarer.
— I utviklingen av DNB Sans har det vært fokus på brukervennligheten og allsidigheten i skriftsnittet. Vi har hatt dialog med Blindeforbundet, og jobbet tett sammen med UX-avdelingen sier Håkon Meyer Stensholt, Senior Graphic Designer i ANTI.
Skriftsnittet rulles nå ut på ulike digitale og fysiske flater i månedene som kommer.