De som lytter, flytter verden

Nobels Fredssenter lanserer kommunikasjonskonseptet «De som lytter, flytter verden» for å få fokus på god dialog.

1 Forside bilde

Med målsettingen om å inspirere til små og store endringer for en fredeligere verden basert på fredsprisvinnernes virke, ønsker Nobels Fredssenter å invitere til en dugnad for dialogen. Det kom som et naturlig valg å fremme dialog, både i det offentlige og private ordskiftet. Det er jo nettopp evnen til å skape god dialog som kjennetegner arbeidet til mange av fredsprisvinnerne, at man gjennom å snakke sammen oppnår en fredelig løsning.

– Nobels Fredssenter tar tak i noe som er aktuelt for alle, som verden trenger mer av. Vi kommer jo ingen vei som samfunn, om vi står knallhardt på vårt og «disser» de som er uenige med oss. Nå håper vi flere vil gi ørene en sjanse, sier strategisk rådgiver i ANTI, Torstein Drogseth.

Så det skulle handle om dialog, spørsmålet var bare hvordan man snakker om det.

Dialog kan jo høres en smule vagt ut, vi ville finne kjerne av god dialog. Vi står jo midt i et offentlig ordskifte der mange snakker, men få snakker sammen. Ikke minst kanselleringskulturen. Vi spurte oss selv «Hva er det som skiller dialog fra konflikt?». Svaret vi kom opp med var villigheten til å lytte til motparten, man lærer jo ikke noe nytt hvis man bare hører sin egen stemme. Som Dalai Lama sa, «When you talk, you are only repeating what you already know. But if you listen, you may learn something new.»

Dette kan kreatørene Nina og Gerd fortelle at var bakgrunnen for det kreative konseptet. Ut av dette lagde de en film som for en gangs skyld ikke viser den talende siden av fredsprisvinnerne, men heller den lyttende.

Hovedfilm. Flere elementer følger under.

Konseptet lanseres den 8. desember på Nobels Fredssenter, og kickstartes blant annet med en film på sosiale medier. Eventet streames live, hvor vår første kvinnelige statsminister Gro Harlem Brundtland er blant talerne. Her skal også den «Den lille boken om dialog» lanseres, skrevet av Nobels Fredssenters dialogekspert Chro Borhan. Satsingen på dialog taes også ut mot skoleverket gjennom et eget undervisningsopplegg, og vil fremover by på utstillinger, kurs, arrangement og annet innhold.

– Dette er et prosjekt vi lenge har gledet oss til å lansere. Koronaen har bidratt til et langt svangerskap, men den ekstra ventetiden har bare gitt oss ekstra tro på satsingen. Vi har fått med oss mange venner på laget, og at selveste landsmoderen og Norges fremste dialogeksperter er med fra start lover bra, sier Kim Reksten Grønneberg, kommunikasjons- og markedssjef ved Nobels Fredssenter.

Ta det fra en fredsprisvinner; de som lytter, flytter verden.

3 Den lille boken om dialog

Andre involverte

M

Mette Bruaas

Digital markedsfører og innholdsprodusent ved Nobels Fredssenter

H

Hege Østmo

Merkevare- og partneransvarlig, Nobels Fredssenter