Godt håndverk gir god smak

I en hel uke satt Nerdrum-elev og kunstner Thomas Klevjer midt på Oslo S og malte klassisk maleri av produktserien Smak* fra Coop. Men hvorfor i alle dager gjorde han det?

Coop

Fordi «Godt håndverk gir god smak». Og kanskje godt håndverk gir god reklame også?

Etter oppmerksomheten på Oslo S å dømme, så gjorde det det. Og da kunstneren omsider var ferdig, fikk kunsten henge til utstilling en uke til på togstasjonen.

Deretter gikk malerienes ferd videre til fotograf Sigve Aspelunds fotostudio, der det ble foreviget i plakat-form og spredt for alle JCDecaux-vinder i en dekningskampanje landet rundt.

KF bilde
Bilde1
Bilde2
Bilde3

Nå vurderes det hva som skal gjøres med maleriene videre. Støve bort på lager skal de i hvert fall ikke. Men det, er en historie for en annen KF-sak.

– Vi er enige i alt som står i avsnittet over, sier kreatørene Kaja Wang og Axel Bjørne-Larsen.

For de ekstra kunstinteresserte, kunne man følge maleprosessen i daglige video-oppdateringer på Coops SoMe-sider.

Involverte

T

Thomas Klevjer

Kunstner

P

Per-Olav Anderssen

Ansvarlig hos COOP

V

Vibeke Trasti

Ansvarlig hos COOP