Her er ANTIs hemmelig bil-prosjekt

Tre biler kamuflert med med QR-koder har i de siste ukene kjørt rundt i Norge under navnet Project21id. Det har skapt nysgjerrighet og overskrifter. Nå kan vi avsløre at det er bilkonsernet Sulland som lanserer sin aller største satsning på merkevarebygging noensinne.

The reveal 0

– Som navnet gir hint om er prosjektet lansering av ny identitet for selskapet, forteller Knut Stian Lervik, markedssjef i Sulland. – Dette markerer starten på et nytt og spennende kapittel for Sulland. Lanseringen av ny identitet er kronen på verket i en omfattende strategiprosess som har pågått de to siste årene. I dette strategiarbeidet har alle medarbeidere i Sulland fått muligheten til å påvirke sluttresultatet.

– Mer rom og plass til å skinne

– For å være en tydelig merkevare i dag, må vi skille oss ut og ta mer regi på hvem vi skal være i bilbransjen. Dette krever innsikt, analyse, hardt arbeid og de beste medarbeiderne. I Sulland markedsfører vi og selger 12 ulike bilmerker, det er store, anerkjente og ikke minst internasjonale merkevarer. Den nye identiteten vår har gitt dem mer rom og plass til å skinne. Den nye identiteten skaper et felles og moderne ansikt utad for våre bilforhandlere, uavhengig av hvilke bilmerker som representeres og hvor i Norge de har sine lokasjoner, forteller Lervik.

Sulland avsløringsfilm med visueller fra det nye designet.

Den nye visuelle identiteten er utviklet av ANTI Hamar.

– Vi har sittet tett på ledelsen og de ansatte i utviklingen av det strategiske fundamentet i merkevaren sier Kjetil Wold, strategisk rådgiver og eier i ANTI. – Gode innsiktsprosesser med involvering av organisasjonen har ført til gode løsninger. Med utgangspunkt i slagordet «Med-deg-hele-veien» har vi utviklet en visuell identitet og en verktøykasse. Ambisjonen er å koble Sulland-navnet og identiteten direkte inn i folks hoder når de setter seg i bilen og kjører ut på veien, fortsetter Wold.

Presse oppslag
Presseoppslag om de hemmelige QR-bilene som turnerte landet.

Et eureka-øyeblikk

– I arbeidet med den visuelle identiteten oppdaget vi at de to l-éne kunne designes slik at de minnet om vei-stripene. Dette skapte et visuelt univers som kobler Sullands navnetrekk direkte til løftet om å være med deg hele veien forteller senior designer Balder Dysthe.

– Med dette enkle grepet som utgangspunkt kunne vi ta eierskap til visuelle referanser og fortellinger knyttet til strategien i selskapet.

Gøy med kamuflasjelansering

– Med over tusen medarbeidere har det vært ekstra gøy å skape nysgjerrighet hos de ansatte. Dette startet som en intern kampanje for å skape engasjement, men etter hvert som aviser over hele landet tok kontakt med sjåførene våre, ble dette litt større en planlagt, sier Knut Stian Lervik. – Det har vært spekulert i at dette er lansering av en eller flere nye biler, men vi kan nå avsløre at dette var et stunt for å lansere Sulland sin nye visuelle identitet og merkevare.

Om Sulland

Sulland er Norges største privateide bilkonsern bestående av over 35 aksjeselskaper med til sammen over 1050 medarbeidere. Virksomheten er i hovedsak konsentrert rundt bilbransjen med 35 bilhus som representerer 12 forskjellige bilmerker og regner med å selge over 18.000 biler i 2021. Konsernet hadde en omsetning på 5.8 MRD i 2020.

Involverte

B

Birk Groven

B-Foto

T

Terje Røkke

Lysmester

M

Mica B. McGregor

Lyd