Her er ANTIs hemmelig bil-prosjekt
Tre biler kamuflert med med QR-koder har i de siste ukene kjørt rundt i Norge under navnet Project21id. Det har skapt nysgjerrighet og overskrifter. Nå kan vi avsløre at det er bilkonsernet Sulland som lanserer sin aller største satsning på merkevarebygging noensinne.
Aktuelt byrå
ANTI
– Som navnet gir hint om er prosjektet lansering av ny identitet for selskapet, forteller Knut Stian Lervik, markedssjef i Sulland. – Dette markerer starten på et nytt og spennende kapittel for Sulland. Lanseringen av ny identitet er kronen på verket i en omfattende strategiprosess som har pågått de to siste årene. I dette strategiarbeidet har alle medarbeidere i Sulland fått muligheten til å påvirke sluttresultatet.
– Mer rom og plass til å skinne
– For å være en tydelig merkevare i dag, må vi skille oss ut og ta mer regi på hvem vi skal være i bilbransjen. Dette krever innsikt, analyse, hardt arbeid og de beste medarbeiderne. I Sulland markedsfører vi og selger 12 ulike bilmerker, det er store, anerkjente og ikke minst internasjonale merkevarer. Den nye identiteten vår har gitt dem mer rom og plass til å skinne. Den nye identiteten skaper et felles og moderne ansikt utad for våre bilforhandlere, uavhengig av hvilke bilmerker som representeres og hvor i Norge de har sine lokasjoner, forteller Lervik.
Den nye visuelle identiteten er utviklet av ANTI Hamar.
– Vi har sittet tett på ledelsen og de ansatte i utviklingen av det strategiske fundamentet i merkevaren sier Kjetil Wold, strategisk rådgiver og eier i ANTI. – Gode innsiktsprosesser med involvering av organisasjonen har ført til gode løsninger. Med utgangspunkt i slagordet «Med-deg-hele-veien» har vi utviklet en visuell identitet og en verktøykasse. Ambisjonen er å koble Sulland-navnet og identiteten direkte inn i folks hoder når de setter seg i bilen og kjører ut på veien, fortsetter Wold.
Et eureka-øyeblikk
– I arbeidet med den visuelle identiteten oppdaget vi at de to l-éne kunne designes slik at de minnet om vei-stripene. Dette skapte et visuelt univers som kobler Sullands navnetrekk direkte til løftet om å være med deg hele veien forteller senior designer Balder Dysthe.
– Med dette enkle grepet som utgangspunkt kunne vi ta eierskap til visuelle referanser og fortellinger knyttet til strategien i selskapet.
Gøy med kamuflasjelansering
– Med over tusen medarbeidere har det vært ekstra gøy å skape nysgjerrighet hos de ansatte. Dette startet som en intern kampanje for å skape engasjement, men etter hvert som aviser over hele landet tok kontakt med sjåførene våre, ble dette litt større en planlagt, sier Knut Stian Lervik. – Det har vært spekulert i at dette er lansering av en eller flere nye biler, men vi kan nå avsløre at dette var et stunt for å lansere Sulland sin nye visuelle identitet og merkevare.
Om Sulland
Sulland er Norges største privateide bilkonsern bestående av over 35 aksjeselskaper med til sammen over 1050 medarbeidere. Virksomheten er i hovedsak konsentrert rundt bilbransjen med 35 bilhus som representerer 12 forskjellige bilmerker og regner med å selge over 18.000 biler i 2021. Konsernet hadde en omsetning på 5.8 MRD i 2020.
Involverte byråer
Involverte
Birk Groven
B-Foto
Terje Røkke
Lysmester
Mica B. McGregor
Lyd
Tore Nastad Åfar
Crane Op.
Erik Johnsen
Drone Op.
Oda Valland
Prod.ass.
Orinta Stragockyte
Prod.ass.