Her er nye Kværner

Det nye selskapet får navnet Kværner og skal spesialisere seg på gjennomføring av krevende prosjekter innen olje, gass og industri.

18977 4b738 original
18978 8cf2f original
18979 8aef0 original
18980 3c801 original
18981 30da1 original
18982 f86bc original

I januar 2011 fikk merkevarebyrået Brandlab den utfordrende oppgaven med å skape en ny visuell identitet for Aker Solutions EPC Business (Engineering Procurement Construction) innen begynnelsen av Mai.



Flere alternative navn.
En rekke navn ble utviklet, testet og presentert for styret. Listen inkluderte det historiske navnet Kværner, og det ble besluttet å ta dette navnet tilbake for det nye selskapet.

Den store fordelen med Kværner er at navnet har en stolt historie fra Nordsjøen og er etablert i olje-/og gassindustrien globalt. Mange av det nye selskapets løsninger og teknologi har også utgangspunkt i gamle Kværner. Kværner er kjent, og har allerede mange av de riktige assosiasjonene i markedet, sier Mariken Holter, påtroppende kommunikasjonsdirektør i Kværner.

Design på rekordtid. Nye Kværner har ambisjoner om å fremstå som et fremtidsrett og annerledes selskap med solid erfaring. Om jobben sier byrået dette: «Logoen er ikonisk og moderne, uten noe forstyrrende symbol. Det understreker kraften i navnet og gjør profilen praktisk å implementere. Resten av designprofilen er inspirert av dynamikken mellom de enorme ferdige installasjonene og Kværners kompetanse i å håndtere kompleksiteten i å realisere dem. Fargepaletten er lys og tynne presise linjer understreker presisjon og kompetanse.»

I tolv uker har Brandlab og Aker Solutions jobbet dag og natt i en parallell navn- og designprosess. Det er også utviklet nye nettsider og en selskapsbrosjyre i samme tidsrom.

Vi opplever at mange merkevareprosesser blir tunge og kostbare. Navn og design er viktige komponenter for utviklingen av en merkevare. Det er imidlertid igjennom implementering, spesielt i kulturen internt, at sterke merkevarer skapes. Med solid strategisk plattform og god prosjektstyring er denne type tidsplan absolutt realistisk, sier Hans Martin Megård, daglig leder i Brandlab.



Rigg i solnedgang.
Det har vært viktig å trekke inn de som skal leve med designet i hverdagen, og Aker Solutions ingeniører har vært viktige bidragsytere i beslutningsprosessen.

Oljebransjen er preget av generiske profiler og industrielle bilder av «rigg i solnedgang». Kværnerprofilen er inspirert av moderne, høyteknologiske brands som NASA. Vi ønsket å lage design tilpasset målgruppen. Masse data og detaljer intelligent presentert, som fremdeles ser lekkert ut, sier Einar Hatlo, kreativ leder i Brandlab.

Involverte byråer

Brandlab