At veiene i Norge er i dårlig forfatning er kanskje ingen stor nyhet, men at så lite som en av fem kroner går til vedlikehold, setter ting i et nytt perspektiv. Sammen med ANTI har NAF utviklet en kampanje som gir en (høy) stemme til de som er hardest rammet – veiene selv.
– Det er på tide at politikerne innser alvoret og gjør noe med det store forfallet på veiene, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Hun forteller at trygge veier er en viktig sak for NAF sine medlemmer.
Kampanjen skal sette veistandard på dagsorden, og sikter å dominere sosiale medier frem mot valget. I filmen er veihullene gjort om til ansikter og hvert hull har fått sin egen stemme som fremfører Mozart sin «Lacrimosa».
Det er Kristiansand Operakor som har spilt inn sin egen versjon, med Ekko Agency bak spakene. Filmen er regissert av Stian Andersen og produsert av ANTI.
Teamet i ANTI, Gerd Marie Stangeland og Nina Bugge er glade for å endelig gi norske veier en stemme.
– Det er lett å tenke på egen bil, eller egen kaffe i fanget når du kjører over et veihull, men veiene selv er jo også en part i saken, sier teamet.
Kampanjen går på i uke 33 og vil gå på online video og i sosiale medier.
Involverte byråer
Francesca Miani
Designer
Linn Engen
Produsent
Aparent Postproduksjon
Ekko Agency Music Supervision
Andre involverte
Stian Andersen
Regissør
Camilla Ryste
Kommunikasjonssjef i NAF
Ingunn Lauritzen Handagard
Kommunikasjonsrådgiver i NAF
Christian Bjøntegaard
Markedssjef i NAF