Monier sin visuelle identitet er basert på byggets arkitektur, som kan oppfattes som kubistisk og solid. Ideen til logoen er hentet fra bygningens tre forskjellige vindusformer, noe som gir Monier-bygget et unikt særpreg.
Typografien som benyttes i Monier sin logo er inspirert av den opprinnelige skiltingen på byggets historiske grunn. Alfabetet har blitt tegnet på ny i tre ulike bredder for å passe Moniers vinduskonsept.
– Monier har vært et spennende prosjekt, sier Herman Dyrø, markedssjef i NPRO.
– Tidlig i prosessen identifiserte Bleed den unike modulbaserte vindusformen i arkitekturen og hentet inspirasjon fra typografi fra gamle skilt på det industrihistoriske området på Skøyen. Dette er en tilnærming vi er stor tilhenger av; en kombinasjon av historie og særpreg som foredles og blir til en grafisk berikelse for produktet og ikke minst bidrar til å differensiere produktet i et eller «taktfast» marked. Den dynamiske bruken av logoen både med tanke på transparens og fleksibel bruk av de enkelte bokstavene bidrar til å gi profilen en ekstra spennende dimensjon, avslutter Dyrø.
Involverte byråer
Bleed