Filmen, samt de mange kort-variantene av den, er utviklet i samarbeid med Anti og filmproduksjonsselskapet Bacon. Filmen er en del av en stor, integrert kampanje på tvers av både kanaler og selskaper. Anti har det overordnede visuelle, idé- og merkevareansvaret, Craft står for DM og produksjon, Red er mediabyrå. Sammen sørger de for en rød tråd i budskapet, og at hver enkelt kanal står sterkt på egne premisser.
Ny markedssjef, ny giv
Henning Eriksen startet som markedssjef hos Jernia i sommer, etter at han kom fra samme stilling hos Rimi. Med årets julefilmer er han klar til å vise Jernia frem fra en mer moderne og offensiv side.
– Markedsavdelingen til Jernia har jobbet hardt og grundig med denne kampanjen i hele høst, og vi er stolte av resultatet, sier Henning Eriksen, som har tatt i bruk utradisjonelle virkemidler til Jernia å være på tv. Lørdag 2. november var det premiere på den 70 sekunder lange julefilmen du ser i mediespilleren.
– Det var viktig for oss å fremstå som en mer moderne aktør. Vi utfordrer vårt vante uttrykk, men er allikevel tydelige på pris og produkter. Anti og Bacon har forstått denne balansen og dratt oss videre, og sammen har vi kommet frem til et sluttresultat vi liker svært godt, sier Eriksen.
Rendyrker produktfilmen
– I stedet for å lage en film med litt produkter i, ønsket vi å utfordre og rendyrke produktfilmsjangeren. Målet var å vise at produktdemonstrasjoner og priser kan fremstå estetisk, tydelig og moderne, og at en julefilm ikke nødvendigvis må ha nisser og røde roser i kinnene. Det er lagt ned mye arbeid i klipperytme, musikk og lyssetting av bilder for å få det rette totalinntrykket, sier Thomas Larsen Eltvik og Torstein Søreide Skogedal, kreatører i Anti.