
Marketingbyrået Molte har sammen med filmselskapet Rabagast bidratt til å sette menns psykiske helse på dagsordenen. Med utvikling av grafikk og SoMe-filmer håper de å styrke fokus på det som er årets tema, «Spør mer». I briefen fra Verdensdagen ble det understreket at menn har vanskeligst for å snakke om vonde følelser og at disse må få plass i utviklingen av kampanjeelementene.
Hvordan trøster man en mann som har det vondt?
– Vi menn har en litt annen tilnærming til det å støtte og trøste og gjør det kanskje på en litt mer keitete og indirekte måte, sier manusforfatter og daglig leder i Rabagast Film, Kyrill Dementiev.
– Da vi fikk i oppgave å utvikle SoMe-film som snakker til menn måtte jeg hente ut kompisen i meg. Vi går ikke rett i klem, men sender heller et sleivspark. Men så er det viktig å vise at det sleivsparket kan utvikle seg til et spørsmål. Som igjen kan være med på å gjøre livet lettere for den som sliter. Med dette som utgangspunkt, utviklet Molte og Rabagast flere filmer med samme tema.


Molte-designer Siri Topp Løvlien har utviklet de grafiske elementene som Verdensdagen bruker i kampanjen.
– Vi har laget illustrasjoner som kan brukes mot alle segmenter i målgruppen og som skal kjennes inkluderende og vennlige. Å snakke et språk og plassere det i en kjent og relevant kontekst er også ekstremt viktig for å oppnå oppmerksomhet. Målet er at vi alle skal bli flinkere til å se hverandre og å spørre mer. Hvis denne kampanje kan bidra det er vi et skritt nærmere å redusere den dystre statistikken.
Verdensdagen for psykisk helse markeres lørdag 10. oktober.