LEUCOS tar spotlighten tilbake

Med over seksti års erfaring innen belysning, har LEUCOS etablert seg som en ettertraktet produsent av lamper med høy kvalitet og unikt design. Siden firmaet ble startet i Venezia i 1962, har skreddersøm og håndverk gjort dem til en anerkjent leverandør i markedet. Nå spisser de den ikoniske merkevaren, i et samarbeid med ANTI Hamar.

LEUCOS casefilm

Moderne klassikere med nye perspektiv

På 60- og 70-tallet utviklet LEUCOS flere design-ikoner, og etterspørselen på produktene deres var stor. Siden den gang har selskapet vært preget av flere omstruktureringer, som har gjort at merkevarens unike posisjon i markedet trengte å få nytt liv.

Eieren Abramo Manfrotto vokste opp med sin far, Lino Manfrotto sin lidenskap for foto og lys. Faren startet Manfrotto, en bedrift som i dag er ledende innen kamera- og belysningsstativ. Barndomsminnene til Abramo skapte en fascinasjon og lidenskap for lys, noe som fikk han til å se potensialet i LEUCOS, og investere i selskapet.

Tidløst design i nytt lys

Når arbeidet med å revitalisere bedriften og deres merkevare ble en realitet, ble ANTI Hamar tidlig involvert i prosessen for å sette ny kurs.

– Vi ønsket å finne tilbake til tankene og verdiene som lå til grunn når selskapet startet. Rendyrke håndverket og det tidløse, klassiske uttrykket som LEUCOS-produktene en gang var anerkjent for, forteller strategisk rådgiver Kjetil Wold i ANTI Hamar.

– Designikoner innen møbler og interiør er gjerne noe design-interesserte umiddelbart kjenner igjen, selv fra lang avstand. Både kvaliteten og utformingen gir oss noe særegent, som gjør at man trekker parareller til merkevaren og designeren som har utformet den. Det er nettopp denne umiddelbare gjenkjennelsen vi ønsket å gjeninnføre for LEUCOS.

«You spot it from afar» ble derfor et naturlig kommunikasjonskonsept, som forteller noe om kvaliteten man finner i produktene. I tillegg fungerte dette som en naturlig ledestjerne for utviklingen av identiteten, og fremtidige LEUCOS-produkter, forteller senior designer Balder Dysthe.

LEUCOS spotlight, og tekniske tegninger fra LEUCOS sin produktbok fra 70-tallet. Tegningene beskriver lysets fall i rommet.
1 2 Leucos Lys

– Kommunikasjonskonseptet dannet grunnlaget for den grafiske profilen, der LEUCOS tar eierskap til lyset gjennom en spotlight som belyser logoen. Spotlighten skaper et grafisk element som kan skaleres, roteres og sprenge formatene med stor fleksibilitet. Spotlighten er med på å sette fokus på produkter, bilder, eller informasjon. Elementet kan også binde sammen ulike flater, eller løsrives ved å fungere som innbinding, taktilt tilleggselement eller tas ut i det fysiske rom, fortsetter senior designer Vivi-Ann Slaatsveen.

2 1 Brosjyre
Spotlighten kan sprenge formatene og binde ulike flater sammen, eller løsrives som et taktilt tileggselement.
2 2 Workbook
2 3 Instagram
2 4 Posters

LEUCOS handler ikke bare om design og lamper, det er en hyllest til lys. Men fremfor alt handler det om hvordan lys kan hjelpe oss med å endre perspektiver – fra det lyse til det mørke. Den nye billedstilen finner inspirasjon fra hvordan LEUCOS presenterte sine produkter på 70-tallet, pakketert inn i en tidløs drakt.

– For å fremme et emosjonelt bånd, inkluderer vi menneskelig interaksjon i noen av bildene. Dette er med på å vekke følelser, og skape en dypere tilknytning til produktene og merkevaren. De varme tonene i bildene, supplerer fargene i lyset fra lampene, og er grunnlaget for den orange profilfargen. Spotlighten er tatt ut i fysiske set design elementer for å rette fokuset på et område eller et produkt, sier kreativ leder Jens Haugen.

3 1 Leucos
Bilder fra LEUCOS produktkatalog fra 1970-tallet
3 2 Leucos
3 3 Leucos
3 4 Leucos
3 5 Leucos
3 6 Leucos
4 5 Leucos Foto
En ny bildestil som implementerer menneskelig interaksjon, og den grafiske spotlighten i det fysiske rom. Foto: Jens Haugen / ANTI
4 1 Leucos Foto
4 3 Leucos Fotox
4 4 Leucos Foto

Fargepaletten spiller på kontrastene mellom lyset og mørket, og benytter sort og hvit som hovedfarger. Dette er med på å lage et tidløst og luftig uttrykk, som tillater å sette produktene i fokus.

Den klare, orange fargen er med på å fange oppmerksomhet, og danner en sterk kontrast mot det sort/hvite universet.

Sammen med nye fonter og logo, dannet dette byggestenene i en identitet som sier «You spot it from afar».

5 1 Workbookx
5 2 So Me
5 3 Visittkortx

Spotted på EUROLUCE 2023

Den nye drakten ble lansert på Euroluce i Milano, hvor LEUCOS også viste frem sine nye produkter. Euroluce er verdens største belysningsmesse, og en del av av Salone del Mobile. Her presenteres de mest innovative utformingene innen belysningsdesign og teknologi fra hele verden. Messen tiltrekker seg en rekke arkitekter, interiørdesignere og design-entusiaster med sine lysende utstillinger. Et perfekt sted for å igjen rette spotlighten på LEUCOS.

6 1 Euroluce
Fra LEUCOS stand på Euroluce, Salone del Mobile i Milano.
6 2 Euroluce
6 3 Euroluce
6 4 Euroluce