Lofotkraft siktet seg inn mot fremtiden og ble til Elmea

Før ekkolodd og GPS brukte fiskerne siktepunkter på land, eller mea, for å navigere seg fram til de gode fiskeplassene. Når Lofotkraft skulle rebrande nettselskapet sitt var det fremtiden som ble siktepunktet.

Elmea av anew ny 2x

Lofotkraft har i over 100 år sørget for å levere kraft til de mange små og store samfunnene i Lofoten. Over fjorder og fjell, gjennom dype daler og ut på de ytterste øyene. Målet har alltid vært å trygge hverdagen, samtidig som man investerer i fremtiden.

Nå har de investert i et helt nytt brand for nettselskapet med nytt navn, ny visuell identitet og en helt ny visjonsfilm.

Anew ble valgt som partner på rebrandingen.

– Dette var et drømmeoppdrag fra dag én, der vi fikk jobbe med en fremoverlent kunde som viste oss stor tillit, både strategisk og kreativt, sier strategisk rådgiver i Anew, Øystein Ulvær.

Se merkevarefilmen her.

Navnet Elmea er en variant av et forslag som kom frem i en intern navnekonkurranse.

– Forslaget fra konkurransen var Mea. Vi likte dette umiddelbart. Mea er siktepunkter på havet som fiskere bruke til å navigere etter i gamle dager. Veldig passende for et selskap med en samfunnskritisk funksjon som kraftleveranse. Derfor valgte vi å jobbe videre med konseptet, samtidig som vi ønsket å styrke kategoritilhørigheten, sier Ulvær.

Selskapet er opptatt av å se fremover. De har for eksempel nylig investert stort i utbyggingen av strømnettet for å sikre et driftssikkert nett som kan stå i mot vær og vind, og ikke minst møte fremtidens kapasitetsbehov. Dette gjenspeiles også i identiteten.

– Logoen viser en tydelig retning fremover for selskapet, samtidig som den antyder betydningen av navnet med mange ulike siktepunkter som leder inn mot origo. Fargepaletten er en tydelig, sterk grønnfarge i kombinasjon med basisfargene, sier kreativ leder i Anew, Michel Diniz de Carvalho.

Elmea av anew x
Elmea av anew 2 x
Elmea av anew ny 3
Elmea av anew ny

Med navn og identitet på plass hadde Elmea et behov for å lansere merkevaren med en sterk film som ikke bare gir innhold til navnet, men som samtidig får frem budskapet i selskapets visjon: «Trygger hverdagen – investerer i fremtiden».

Idé og manus ble utviklet av Anew, mens Lofoten Film Collective stod for produksjonen. Filmen viser hvordan man tar med seg det gamle, men samtidig fornyer, forbedrer og forbereder for fremtiden.

Andre involverte

S

Siri Sund

Ansvarlig hos kunde