«Lyd og ulydighet»: Ny Musikk siden 1938

Non-Format står for den grafiske utformingen av boken om historien til Ny Musikk i Norge, fortalt av noen av landets beste skribenter på området.

76408 e3c7a original
76411 a2000 original
76414 1c589 original
76417 80198 original
76420 9ef74 original
76423 1f802 original
76426 b9e11 original
76429 79f3a original

Da nyMusikks kunstneriske leder Anne Hilde Neset ba Non-Format / ANTI om å designe boken «Lyd og Ulydighet» var hun klar på at briefen ville bli ganske annerledes enn de normalt frie tøylene nyMusikk har gitt designerne ved utforming av plakater, programmer og festivalkampanjer.

– Vi ønsket at boken vår hadde en «edge», et særpreg som speiler innholdet. Samtidig måtte den være tidløs og ha et langt liv på kaffebordet på en annen måte enn festivalprogrammene og plakatene våre, som har et mye kortere hylle-liv og er veldig nå. Så det var et relativt komplekst oppdrag, å både være samtidig og tidløs, sier Neset.

For å ivareta ønsket om en mer konvensjonell bok, satte designerne opp et stengt grid og valgte ut et par fonter, en serif (for tradisjon) og en sanserif (for modernismen). Deretter gyvet de løs på oppgaven med mål om både respektere og samtidig korrumpere gridsystemet nok til å reflektere avantgarde-attityden som har gjennomstrømmet nyMusikks virksomhet opp gjennom årene.

Historiske gnisninger

– Selv om «Lyd og Ulydighet» på mange måter er en ren historiebok, er det ikke akkurat tradisjonelle historier som blir fortalt. Møtet mellom en traust og konservativ norsk kulturelite og avantgarde-musikken har til tider vært ukomfortabel, så det ble viktig for oss å finne et uttrykk som kunne reflektere denne gnisningen mellom det tradisjonelle og det radikale, sier designer Kjell Ekhorn.

– Vi er enormt fornøyde med hvordan den ble. Omslaget er en lek med tittelen, den refererer til 60-talls konkretpoesi og cut & paste-kultur, men er også formelt ulydig i bruk av fonter. Den har en intens farge som stikker litt i øynene på en god måte, den er en oppvekker og skriker litt, og det gjør musikken boka handler om også. Pluss at den klarer å være ryddig og lett å navigere og lese, uten at designen trenger seg for mye inn i teksten, alt dette samtidig som den har brodd og attitude som vi er så glad i, avslutter Anne Hilde Neset.

Boken har tekster av Hild Borchgrevink, Eivind Buene, Kåre Bulie, Julian Cowley, Lars Mørch Finborud, Jenny Hval, Erik Jacobsen, Kåre Kolberg, Astrid Kvalbein, Anders Danielsen Lie, Anne Hilde Neset, Elef Nesheim, Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, Øyvind Rimbereid, Synne Skouen, Tore Stavlund, Ann Kristin Traaen og Audun Vinger.

Se mer av bok-designet på Behance.

Involverte byråer

91126 20304 original

ANTI