Nesje lanserer ny identitet og egen møbelkolleksjon

Nesje har siden 1935 laget kvalitetsmøbler i sine lokaler på Nesjestranda, 20 minutter utenfor Molde. Siden den gang har produksjonen og lokalene vokst, og eierene har gjort et solid arbeid med å revitalisere og videreutvikle virksomheten. Nå lanserer de ny identitet sammen med ANTI Hamar, og en helt ny møbelkolleksjon.

01 Nesje Header Imagex

Kvalitet og design siden 1935

Brødrene Nesjes Møbelfabrikk ble grunnlagt av Nils og Oddmund Nesje på hjemgården Nesje utenfor Molde. I begynnelsen ble varene produsert etter bestilling, alt fra møbler til soveværelse og kjøkken, til ski og taburetter.

I 1952 ble det innledet et samarbeid med tegnekontoret Bruksbo. Dette ble starten på et langt og nært samarbeid med interiørarkitekt og møbeldesigner Torbjørn Afdal.

Samarbeidet fortsatte, og på 60- og 70-tallet ble spisestuen Darby og sittegruppen Minerva fabrikkens flaggskip. På denne tiden hadde fabrikken mer enn 50 % eksport. Viktige eksportland var Japan og USA. Både keiseren i Japan og Det Hvite Hus i Washington var på kundelisten.

02 Nesje Familyx
Oddmund Nesje til venstre og møbeldesigner Torbjørn Afdal til høyre. Bildet er fra ca. 1970. Foto: Romsdals Budstikke/Romsdalsmuseets fotoarkiv

Håndverksprodukter som varer gjennom generasjoner

– Vi har lenge vært en solid leverandør av møbler til både offentlige etater og private hjem, uten å sette vårt eget navn på produktene vi leverte. Tiden var inne for å ta grep om vår egen strategi og merkevare ved å gjøre oss enda tydlige. Vi ville ta eierskap til kunnskapen og historien vi har opparbeidet oss over lang tid, og presentere den i en drakt som er solid, helhetlig og forankret i håndverket.

– Dette er noe vi la til grunn når vi startet jobben med å utvikle den nye identiteten. Sammen med ANTI Hamar, som er anerkjent for utvikling av merkevarer, fant vi de egenskapene som er viktig for oss, sier daglig leder i Nesje, Ragnhild Nesje.

Brandfilm

– Identiteten bygger på håndverket og kunnskapen som har blitt opparbeidet gjennom generasjoner. Historien er derfor en viktig del av identiteten. På samme måte som produktene, må også identiteten være tidløs, ærlig og naturlig. Møbelfaget er et gammelt håndverksfag. Teknikkene og utformingen har utviklet seg i takt med samfunnet, men møbelsnekkerens oppgave har alltid vært den samme – å sammenføye og forme trestykker til et vakkert, funksjonelt og solid møbel, forteller Kjetil Wold, strategisk rådgiver i ANTI Hamar.

– Kunnskapen om sammenføyning er essensiell for håndverkere. Forskjellige typer sammenføyninger har blitt brukt opp gjennom tiden for å løse de utfordringene som oppstår når man jobber med ulike typer trekonstruksjoner, og med ulike typer treverk. Etterhvert har faget blitt industrialisert, men kunnskapen og sammenføyningstekknikkene brukes fortsatt i dag, forteller Sindre Risheim, senior designer i ANTI Hamar.

Identitet og logo tar eierskap til disse sammenføyningene. «Svalehalesinken» er en av sammenføyningene som fortsatt består og gir umiddelbart en referanse til håndverksfaget, et visuelt tegn på godt og solid håndverk, fortsetter Sindre.

04 1 Nesje Tape
04 2 Nesje Business Cards
04 3 Nesje Box

– Hos oss forteller ikke grepet bare om solide møbler og godt håndverk, men også om kunnskapen som har blitt videreført gjennom generasjoner. Håndverket som ligger i utformingen av sinker knytter det tradisjonelle håndverksfaget og kunnskapen sammen og er nå implementert inn i vår nye identitet, Sier Ragnhild Nesje.

– Svalehalesinken finner man igjen i vår typografi. Dette gir oss en en visuell forankring og gjenkjennelighet i tekstsammenheng.

– Fargepaletten er hentet fra materialene vi bruker i vår møbelproduksjon, og innehar samme spenn og tonalitet som man finner i de ulike tresortene – helt i fra mørkeste tresortene, til lyseste gran. Ulike sammenføyningsteknikker setter rammene for vår layout, og binder det helhetlig sammen, legger Ragnhild Nesje til.

– Vi har vært et team på denne jobben og resultatet er blitt til gjennom at vi har jobbet veldig godt sammen. Det er designerene Vivi-Ann Slaatsveen og Sindre Risheim sammen med Magnus Vanem på motion, strategisk rådgiver Kjetil Wold og daglig leder Ellen Østmoen fra ANTI Hamar som har jobbet tett på Nesje.

06 1 Nesje Magasin
06 2 Nesje Poster
06 3 Nesje Insta

Lanserer egen møbelkolleksjon

– Den nye møbelkolleksjon «Barsk», designet av Lars Ernst Hole, blir vår første serie med signaturmøbler laget under vårt eget navn og merkevare. Sier Ragnhild Nesje

Lanseringen av Nesjes nye identitet og møbelkolleksjonen «Barsk» vil finne sted på Studio Skøi i Oslo, torsdag 26. januar.

07 1 Nesje Poster2
07 2 Nesje Bok
07 3 Nesje Skilt

Involverte

R

Ragnhild Nesje

Daglig leder i Nesje