Norges største omdømmeannonse
Drammen utmerker seg nok en gang på omdømmebygging. Sist lørdag ble VG-leserne servert en omdømmeannonse for «Elvebyen Drammen» over 12 sider.
Aktuelt byrå
Oktan Drammen







Aldri før har noen aktør hatt en annonse over så mange påfølgende sider i avisen.
– Utgangspunktet for tiltaket er at byens folkevalgte enstemmig har vedtatt den nye bystrategien mot 2036. I annonseserien er byens nye visjon: «Drammen 2036 – større, smartere, sunnere» brukt som grunnlag for kommunikasjonen, forteller Frode Karlberg i Oktan reklamebyrå.
– Fotografen Oddleiv Apneseth har klart å fange nettopp dette gjennom gruppebildene av ulike grupper som hver på sin måte representerer ulike sider av byen, fortsetter han.
Først og fremst mennesker
– Tidligere har vi vist fram flotte bygninger, bruer, torg og elvebredder, sier Tom Søgård, leder for Omdømmeprosjekt Drammen.
– Forvandlingen som har skjedd i Drammen er nå godt kjent blant folk. Vi dreier derfor kommunikasjonen mer over mot innholdet i byen og menneskene som bor her. En by består først og fremst av mennesker, sier han.
– Dessuten har Drammen så mye å by på som folk ennå ikke har fått helt med seg.
Omdømmekampanjen for Drammen er et samarbeidsprosjekt mellom reklamebyråene Oktan (idé, tekst, fotoregi) og Tibe (praktisk tilrettelegging).
Involverte byråer
Oktan Drammen