Nye Deichman med historiske utlån

Deichman bruker utendørsflater til å minne lånekunder på titler de ikke har levert tilbake. Kampanjen har de kalt «Utvidet låneperiode», som også henviser til det utvidede tilbudet nye Deichman kan gi bibliotekbrukerne i Oslo.

Hovedbilde

Alt av utlån fra Deichman opp gjennom historien er registrert i ulike former for lagringssystemer. Fra håndskrift på gamle lånekort, protokoll, alfabetsik protokoll til enkel uskyldig form for datalagring.

Karusell 1 Bilde 1
Karusell 1 Bilde 2
Karusell 1 bilde 3

– Vi lette oss gjennom tusenvis av lånekort. Det var en litt støvete jobb, sier AD Per Berge Moe.

– Men vi endte opp med å finne mange ganske artige titler som ikke var levert tilbake, som ga oss et godt utgangspunkt for å starte en dialog med rotehuene av noen lånekunder, fortsetter Pers teampartner Sollin Sæle.

Karusell 2 bilde 1
Karusell 2 bilde 2
Karusell 2 bilde 3

Deichman ønsket å få med seg historien fra det gamle Deichman inn i det hypermoderne nye Deichman Bjørvika.

– Det var en krevende jobb å ta bilder av lånekortene i det nye biblioteket uten å avsløre for mye, men det gikk til slutt, avslutter prosjektleder Benedicte Bølling.