Nye verdier i Kunstbanken,-

ANTI Hamar har laget ny identitet til Kunstbanken,- senter for samtidskunst.

Forside

Kunstbanken huser blant annet en av Norges største arkiv-samlinger av performance kunst og har sitt navn fra bygningen de befinner seg i, Norges Bank (bygget i 1901/1902).

– Det er fortsatt store verdier i denne banken – men verdiene her er noe annet enn i en vanlig bank, sier Kjetil Wold.

– Vi befinner oss i Kunstbanken, i denne banken får man ikke bare muligheten til å investere i en transaksjon, eller sjekke kontoen sin. Man får noe annet, som er mer verdifullt. I en vanlig bank sjekker man tallene sine 100,- 1500,- eller 545.000,- Valutaen i Kunstbanken er altså opplevelsen, og for å understreke poenget har vi tilført navnet Kunstbanken to tasteslag «,-» i bakkant akkurat som etter kroner når det er null øre. Konseptet bygger en visuell bro til de ulike opplevelsene man får av kunst slik at de får verdi. Debatt,- Estetikk,- Kritikk,- Glede,- Refleksjon,- osv. fortsetter Wold.

– Identiteten blir også integrert i det du skriver uansett hvilken typografisk oppsett du benytter og på denne måten kobler vi budskap, destinasjon, og identitet sammen. Designsystemet bygger også på oppsett fra kvitteringer slik at det blir en grønn tråd igjennom det hele, og farge strategien sa seg selv. En detalj er jo også at likheten mellom Kr,- og Kb,- fungerer veldig godt på ikon-nivå sier Sindre Risheim, senior designer i ANTI Hamar.

01
02
03
04
05
06

– Vi mottok gode forslag fra tre byråer da vi var ute og lette etter en samarbeidspartner, og vi valgte ANTI, sier Ingrid Blekastad, direktør i Kunstbanken. – Vi ønsker å være synlige, mer attraktive – og vi ønsker å være med på å skape debatt, sier Blekastad.

– Et annet ønske var å i større grad være tilgjengelige for det yngre publikum. Utstillingen med MA$ARATI, Mathias Nordby, i Kunstbanken i mars i fjor hadde lange køer og viste at det fint går an.

01
02
03
04
05
06

I Kunstbanken setter vi pris på det som engasjerer

– Debatt, glede, refleksjon, provokasjon, spørsmål, svar, undring, sier Christel Sverre, kurator og leder for offentlig kunst, som også legger til at deres oppdrag ikke handler om å tjene penger siden de har offentlig støtte, men at det de har i hvelvet er kunstnerene, de er vår kontantbeholdning.

– Nå har vi fått en visuell identitet som skal følge oss inn i framtiden, og Anti har svart på utfordringen vi ga dem til fulle, sier hun. – Dette har vært en veldig fin prosess. Vi ville lage noe som understreker at valutaen i denne banken er opplevelsen du får, alle skal finne noe interessant og verdifullt,- hos Kunstbanken,- avslutter Sverre.