Pol og Amedia setter unges mentale helse i søkelyset

Kampanjen skal rette søkelys på mental helse og de enorme utfordringene som er blant de unge i samfunnet i dag.

MHU Jeg Er Ingen Annonse Bokmål M55

Denne uken går Mental Helse Ungdom live med en kampanje som er initiert og utført av Pol, med distribusjonsstøtte fra Amedia sine lokalaviser. Bakgrunnen for kampanjen er å sette søkelys på mental helse og de enorme utfordringene som er blant de unge i samfunnet i dag. Det har aldri vært så mange unge som sliter med psykiske plager som nå. Samtidig er det store mangler på tilbud for barn og unge som ber om hjelp, og ventelistene hos psykolog er i gjennomsnitt 30 uker.

Annonsen tar utgangspunkt i en idè fra Pol som så dagens lys under Gulltusjen-konkurransen tidligere i år, der Pol-teamet med Sindre Holmedal Johnstad og Erlend Løfald gikk seirende ut med ideen som nå tas ut.

– Jeg var så heldig å få sitte i juryen til Gulltusjen, og bidraget fra Sindre og Erlend i Pol traff meg rett i hjertet. Det er dessverre en så altfor korrekt beskrivelse av hvordan mange barn og unge blir møtt av hjelpeapparatet i dag. Vi i Mental Helse Ungdom er så takknemlige for at Pol og Amedia stiller opp og kjører ut dette budskapet pro-bono. Vi tror og håper at denne annonsen vil være en skikkelig tankevekker, for vi trenger at mange flere der ute er stemmene til de som ikke blir hørt, sier Line Toft, Leder Innsamling og Marked i Mental Helse Ungdom

Pol MHU Amedia Teamx
Fra venstre: Therese Becke, daglig leder i Pol, Ole Jakob Bøe-Skattum, designer i Pol, Sindre Johnstad, kreatør i Pol, Line Toft, Leder Innsamling og Marked i Mental Helse Ungdom, Erlend Løfald, kreatør i Pol, Maria Normann, prosjektleder i Pol, Christian Thu, Strategisk Salgsdirektør i Amedia.

Hele byrået på dugnad

Hos Pol har hele byrået involvert seg i prosjektet, og bidratt med alt av tid og krefter for å få det gjennomført, fra idè til formgivning, korrekturlesing, oversettelse til 13 ulike dialekter og språk, prosjektledelse og et generelt høyt engasjement.

– Den jobben Mental Helse Ungdom gjør er så livsviktig, og da er det bare på sin plass at vi bidrar med det lille vi kan. Det er alt for mange unge i dag som føler seg forlatt og oversett, selv etter at de har bedt om hjelp. Sånn skal det ikke være. Så om dette kan bidra bare ett gram, blir vi fornøyde, forteller kreatørteamet hos Pol

Stort engasjement hos Amedia

Pol kontaktet Amedia, som med deres unike distribusjon med lokalaviser over hele landet kan sikre lokal forankring og skape en ekstra nerve i budskapet, da det er store geografiske forskjeller i tilbudet for de unge. Dette resulterte i et stort engasjement hos Amedia, som stiller opp med gratis annonsering og sikrer at Mental Helse Ungdom når frem til over 1 million daglige lesere med det viktige budskapet.

– Vi åpner vanligvis ikke opp for gratisannonsering i lokalavisene våre, men når saken er riktig og veldig viktig, som i tilfellet Mental Helse Ungdom, så trår lokalavisene til Amedia til. Vi ønsker å bidra til å sette Mental Helse på dagsorden i det norske samfunn. Vi har en fantastisk dekningskanal gjennom papiravisene våre som nettopp kan bidra til dette. Dette er en viktig sak som gjelder for hele Norge og derfor stiller vi opp med våre lokalaviser, uttaler Christian Thu, strategisk salgsdirektør i Amedia.

Kampanjen går live i Amedia sine lokalaviser denne uken, og bygger opp mot Verdensdagen for psykisk helse den 10.oktober.

Andre involverte

L

Line Toft

Leder Innsamling og Marked i Mental Helse Ungdom

C

Christian Thu

Strategisk Salgsdirektør i Amedia