Stordalen samler selskapene under nytt brand

Stordalen vil bygge Nordens mest bærekraftige investeringsselskap. Nå samler han alle selskapene under nytt brand: Strawberry.

78326 2a611 original
78329 1fd50 original
78332 8d5d2 original
78335 f64cd original
78338 16d35 original
Kjetil Wold og Petter Stordalen. Foto: Hans Olav Forsang

Over flere tiår har Petter Stordalen bygget opp selskaper innen ulike forretningsområder som eiendom, kapitalforvaltning, hotell, reiseliv og kunst, som sammen utgjør investeringer for 26 milliarder. Planen de neste fem årene er å investere mer enn 10 milliarder i det nordiske markedet.

– Nå samler jeg alle selskapene under ett konsern, Strawberry, med ambisjon om å skape Nordens mest bærekraftige investeringsselskap. Strawberry er mitt businessunivers satt i system, forteller Stordalen.

Ideen om Strawberry ble til da han skrev selvbiografien «Jeg skal fortelle deg min hemmelighet».

– Jeg ville skape en ny felles plattform for mitt virke. En plattform hvor jeg kan bygge videre på min businessfilosofi. For meg er det viktig, fordi det handler om å rigge businessen for fremtiden, for barna mine og for generasjonene som kommer. Om å bygge noe som vil leve videre og bidra til norsk og nordisk økonomi lenge etter at jeg er borte. Strawberry skal bli en «game changer» som setter en ny standard for bærekraftig business.

Mer enn arven fra far

– Når jeg nå samler alt, var navnet Strawberry en selvfølge. For meg er det det ultimate symbolet på menneskene, ideene og selskapene som sammen utgjør mitt businessunivers. I dag symboliserer jordbæret mer enn arven fra faren min. Det representerer reisen fra torget i Porsgrunn og frem til i dag. På hva som er mulig når man tør å satse og tenke stort.

– Med vår halsbrekkende ambisjon om å skape Nordens største og mest bærekraftige investeringsselskap, var vi nødt til å ha med oss bæret videre.

ANTI valgt som samarbeidspartner

– Identiteten er utviklet av det prisvinnende og anerkjente byrået ANTI. I vårt første møte stod jeg sammen med grunnlegger Kjetil Wold og sang Jorbærvisa fra Prøysen for full hals og siden da har energien i prosjektet vært på topp.

– Vi utvikler en merkevare og en identitet som bærer med seg utgangspunktet samtidig som det svarer på de ambisjonene som er satt for fremtiden. Vi deler Petter sine høye ambisjoner og dette prosjektet har vært fantastisk å få jobbet med fra dag en, sier rådgiver og grunnlegger i ANTI, Kjetil Wold.

– Det har vært mange flinke folk med i prosessen for at dette er blitt som det er blitt og det har vært en fantastisk energi når vi har jobbet med dette. Selve løsningen er vi også veldig fornøyd med, bæret og utformingen av dette har fått en funksjonell rolle med tanke på og få vist frem utgangspunktet, nettverkene, ideéne og selskapene som på hver sin måte er med på og bygge Strawberry. Vi er opptatt av at vi kan skape et visuelt system når vi arbeider med identitet og det har vi fått til gjennom blant annet logoens fleksible struktur som man kan oppleve på nettsidene, avslutter Wold.