En av landets viktigste kultur-institusjoner er ikke lenger bare et bibliotek, men også en kulturattraksjon som må tilpasse seg en moderne hverdag og bli den foretrukne møteplassen i konkurranse med andre destinasjoner. Møteplass, konsertarena, lesestund, koding, diskusjonsarena, samlingspunkt for venner, en rikholdig samling og rom som er gode å være i skal åpne opp for inspirasjon, innsikt og kunnskap.
En verktøykasse med muligheter
– Vi ønsker at biblioteket skal bli en tydeligere destinasjon. Framtidas bibliotek er også en møteplass. En aktør som lager arrangement for publikum, en debattarena som utvikler og utvider demokratiet og en læringsarena som sprer og deler kunnskap. Derfor var det også nødvendig å utvikle en rikere visuell identitet med en verktøykasse som gir oss flere muligheter til å opplyse, profilere og informere, internt og eksternt, sier prosjektansvarlig Jørn Johansen hos Deichman.
Opplysning som hovedgrep
Behovet for opplysning er minst like viktig i dag som da Carl Deichman donerte samlingen sin i 1780 og Deichman åpnet første gang i 1785. Derfor var det naturlig å koble identiteten til dette formålet gjennom å bruke opplysning som hovedgrep i uttakene.
– Dette kommer til syne i selve logoen og de mange grepene som er sentrert rundt denne. Som i typografi, ikonografi, visuelle elementer og en rekke visuelle verktøy der Deichman opplyser gjennom å belyse informasjon. Uttrykket reflekterer en historie og er direkte knyttet til oppdraget, tilpasset tidens merkevarebygging, appell og tilgjengelighet for å møte fremtiden og konkurransen om oppmerksomhet, sier Kjetil Wold i ANTI.