Tørn snur miljøproblemer på hodet i sitt nye samarbeid med ANTI

Let's Tørn Things Around er oppfordringen som gis i den nye identiteten og kommunikasjonsplattformen til vekstraketten Tørn.

Det kastes mye her til lands. Veldig mye, Men visste du at en stor andel av av det vi kvitter oss med er ubrukte ting med prislappen på? Faktisk ender hele 35 prosent av alle varene som ikke blir solgt i søpla. Det skal markedsplassen Tørn snu på hodet.

Tørn ble etablert i 2020 av grunnlegger Anjali Bhatnagar som piloterte markedsplassen sammen med byggevarehuset Neumann i liten skala på Vestlandet. Ideen var å lage en markedsplass som ved hjelp av cutting edge teknologi gjør det mulig for byggevarehusene å tømme lagrene for overskudd og koble på forbrukere som kan gjøre et skikkelig kupp, resultatet er et helt nytt salgsvindu for byggevarer som har veldig positiv effekt på miljøet.

– Da jeg så hvor stort dette problemet var, men hvor lite som egentlig skal til for å skape en varig endring følte jeg at jeg måtte bidra med noe, forklarer Bhatnagar.

Tørn 2
Tørn 3

Gründeren utviklet plattformen sammen med et kjerneteam og samarbeidet med ANTI Hamar for å lage navnet. Siden 2020 har plattformen vokst fra å ha med noen varehus på Vestlandet til drøyt 150 varehus i Norge. I vår lanserte de også sin første pilot i Sverige med investorhjelp fra Karl Munthe Kaas (ODA), Schibsted Growth og Aksel Lund Svindal.

Ny merkevareplattform og identitet

Tiden for å tenke nytt og større på eksisterende profil og kommunikasjon var derfor på plass og Tørn og ANTI Hamar har siden høsten 2021 jobbet med å utvikle den nye profilen

– Arbeidet tar utgangspunkt i Tørn sin misjon om å snu byggevarebransjens miljøproblem på hodet, sier Vivi-Ann Slaatsveen, seniordesigner i ANTI. I prosessen fant vi et grep der vi kunne snu typografien opp ned og bruke det som et grep for å fremheve viktige ord og oppfordringer.

Tørn 6

Den nye identiteten og kommunikasjonskonseptet rulles i disse dager ut på Tørns nettsider i både Sverige og Norge, og vil også bli synlig gjennom en større kampanje våren 2022.

– Vi gleder oss veldig til å for alvor ta dette i bruk. ANTI har virkelig greid å fange essensen av hva Tørn står for. De har laget en identitet og en kommunikasjonsplattform som på en leken måte hjelper oss å belyse problemet, og som samtidig inviterer begge sider av markedsplassen til å bli med på å løse det. Det er virkelig godt gjort, sier Lena Niemi, kommunikasjonsansvarlig i Tørn

–Tørn er på grensen til en genialt enkel løsning med voldsom god miljøeffekt. Det er et gjennomført godt prosjekt som vi blir skikkelig glad av å jobbe med. Når man ser resultatet av samarbeidet kan man heller ikke annet enn å bli stolt over hvor gjennomført dette har blitt seende ut, sier Tor Hernan Floor, som har vært seniorstrateg og rådgiver fra ANTI på prosjektet.

Involverte

A

Anjali Bhatnagar

Grunnlegger og daglig leder i Tørn