Hjelp til selvhjelp

Skal man lykkes i kreative fag, enten det er reklame, design, underholdning eller oljeboring, holder det ikke bare å ha en idé.

36732 b2c4f original

Hvem som helst kan ha en idé, og de fleste har antagelig ganske mange, hver dag. Men det viktige, det som skiller mellom suksess i en kreativ bransje og en skiftjobb på McDonald’s, er å få gjennomført ideene.

Dette er noe av det vanskeligste som finnes for kreative mennesker, fordi vi gjerne per definisjon ikke er strukturerte, hjernene våre er koblet annerledes. De fleste kreatører jeg har møtt har et par romanutkast liggende i en skuff hjemme, et sett med oljemaling og noen lerreter opp mot veggen på loftet, eller et skap fylt med fete reklameideer som en gang skal realiseres, bare man finner den rette kunden. Legg gjerne til alle de gode ideene til både filmer, websider, apps og annonser som har blitt kastet ut over bordet på nachspiel, og som alle ler av men egentlig synes er dritbra og tenker at noen burde ta tak, men som ingen noensinne tar tak i.

De fleste kreatører jeg har møtt har et par romanutkast liggende i en skuff hjemme, et sett med oljemaling og noen lerreter opp mot veggen på loftet, eller et skap fylt med fete reklameideer som en gang skal realiseres, bare man finner den rette kunden.

Selv jobbet jeg et par år med å videreutvikle et spillefilmmanus sammen med et av landets flinkeste produksjonsbyråer, men det gikk dass, blant annet fordi jeg ikke var strukturert og flink nok til å gjennomføre og videreutvikle ting.

99 prosent hardt arbeid

Denne realiteten er det heldigvis noen som har tatt tak i, og som har utviklet noen kjempegode verktøy for å hjelpe kreative hoder med å sette seg selv inn i litt strukturerte former.

Scott Belsky og de andre bak Behance, som mange sikkert kjenner som et kanonsted for kreative mapper, har også en utdannings- og forskningsarm som heter 99U. Navnet kommer fra et sitat av Thomas Edison; «Genius is 1 percent inspiration and 99 percent perspiration».

Denne bloggen, som to år på rad har vunnet prisen for Best Cultural Blog i Webby Awards, er utviklet for å hjelpe kreative mennesker med ideer å gjennomføre dem. Man får tips, intervjuer og foredrag fra forskere, psykologer, hjernekirurger og andre kreative, i tillegg til faktiske metoder for å holde seg selv i øra.

Blant artiklene som ligger øverst i skrivende stund er for eksempel «Never Brainstorm with a Blank Slate», «10 laws of productivity» og «Clients Don’t Deserve Surprises,» et fint intervju med Doreen Lorenzo fra Frog Design. Jeg har de siste to-tre årene vært innom siden nesten ukentlig, og finner stort sett alltid noe nytt, nyttig og inspirerende å lese om der.

Ideas are worthless if you can't make them happen

Scott Belsky

En virtuell prosjektleder

Det beste av verktøyene deres er Action Method, en app som hjelper deg med å sette oppgaver og fremdrift i system, enten du jobber alene eller som del av et større team. Det funker som en prosjektleder som kommer og maser litt, og er faktisk til stor hjelp når man bruker det riktig.

De har også skrevet en bok, «Making Ideas Happen», som jeg gir til alle studenter vi har på utplassering i byrået. Den gir deg håndfaste tips og metoder basert rundt den samme tankegangen som websiden og app’en, og gir verdifull hjelp for kreative mennesker som ønsker å få gjennomført ideene sine.

Det blir litt som å pugge, at man må lese og overtalte seg selv, men etter hvert så fester rutinene seg og blir bedre på å gjennomføre og fullføre.

Så står du fast, er du åpen for å endre litt på hvordan du jobber og tenker rundt jobb, så sjekk ut disse. For som Scott Belsky sier: «Ideas are worthless if you can't make them happen.»

Jørgen Holst (t.v.) er Creative Director i Bates' digitalavdeling. Her avbildet sammen med eks-makker Kristoffer Reppen fra Saatchi & Saatchi (KF #6/2009, foto: Tarjei Krogh).