KF hjemme hos MK Norway

KF er på hjemmebesøk i Bergen og Oslo hos det snikende reklamebyrået MK Norway.

39496 b8893 feature
Velkommen til MK Norway. Foto: Thor Brødreskift
39511 43213 feature
Før han ble kreatør var Ole-Kristian «Doffen» Trellevik på landslaget i kulekjøring. Foto: Thor Brødreskift
39505 5fbee feature
Byråbikkja Tjommi, tekstforfatter Jon Hjørnevik og bakhodet til makker Trellevik. Foto: Thor Brødreskift
39497 ad6d3 feature
En av fordelene med åttitalsinteriør er å kunne speile seg i taket under lunsjen. Foto: Thor Brødreskift
39498 6bfe0 feature
Partners i MK Norway: Ole Færøvik og Per Thoresson Lund. Foto: Thor Brødreskift
39499 af4cb feature
Foto: Thor Brødreskift
39500 54cb6 feature
Noen ganger er det best å være helt alene med tankene sine. Foto: Thor Brødreskift
39501 7f025 feature
Kenneth Soltvedt, macdesigner og IT-ansvarlig. Foto: Thor Brødreskift
39502 cb5c1 feature
Gammel Kavli-kopp fra 1700-tallet. Foto: Thor Brødreskift
39503 f922c feature
Joakim Tønnesen, Christian Watkins og Stian H. Johannesen. Foto: Thor Brødreskift
39504 6ee97 feature
Tigging er effektivt dersom du besøker MK Norway og ønsker å ta del i Jon Hjørneviks poetiske univers. Vi fikk signerte utgaver! Foto: Thor Brødreskift
39506 b2934 feature
Ingrid Sunde er praktikant fra Hyper Island. I bakgrunnen Macdesigner Kenneth Soltvedt. Foto: Thor Brødreskift
39507 29092 feature
Pedro Moreira er AD-assistent fra Portugal. Foto: Thor Brødreskift
39508 73470 feature
Partner og AD Ole Færøvik er en tur på klikkerommet. Foto: Thor Brødreskift
39510 b8aa3 feature
Presisjonsarbeid: Doffen og Jon veier hvert ord på gullvekt når de skriver epost til kunden Foto: Thor Brødreskift
39515 4dcca feature
Macdesigner Tove Bjørnestad. Foto: Thor Brødreskift
39514 2db54 feature
Foto: Thor Brødreskift
39516 72c42 feature
Foto: Thor Brødreskift
39517 a5f9e feature
Foto: Thor Brødreskift

«Norway»-delen i MK Norway er der av flere gode årsaker. Den fremste er at MK Norway er et nasjonalt byrå med nasjonale kunder. Både østlendinger og andre har jo lett for å glemme at noen av landets største merkevarer har oppstått og forvaltes i vår tidligere hovedstad i vest.

«Det var på det meste 176 horehus i Bergen under middelalderen. Så jo, vi er flinke på handel her i byen.»

– I middelalderen kom alle skipene inn fjorden, vi var en av fire hansabyer, et knutepunkt til både Russland, England, Europa og Baltikum. 300 meter nedenfor her, ved Fisketorget, handlet alt om handel. Det ga grunnlaget for det 400 år gamle selskapet Friele samt Toro, Rieber-familien, Hansa, og Kavli. Tunge merkevarer, sier Svein Roger Selle, partner og styreformann i MK Norway.

39468 5b430 original
Svein Roger, sjefen for det hele med «fotballtrener-relatert» skade i foten. Foto: Thor Brødreskift

Han snakker fort. Ikke fordi vi har dårlig tid, men fordi det alltid er mye som skal ut. «Her» er Lille Øvregaten i Bergen, klemt mellom trange smau og pittoreske husklynger i steinkastavstand fra Fløybanen.

– Det er mye gamle penger innen eiendom og shipping her, samtidig kommer alt som drives av olje, gass og offshore-virksomhet fra denne regionen og Stavanger. Det er sinnsykt mye aktivitet. Bergen er provins samtidig som det har et tungt internasjonalt nærvær. Hvis du tar Fløyen får du utsikt over hele bruttonasjonalproduktet til Norge, forteller Selle.

39489 bd5cd original
Resepsjonsområde. Foto: Thor Brødreskift

«Serving customers since 1600»

Et besøk hos MK Norway i Bergen får lett et historisk sus over seg. Byrået ble etablert i 1969 og holdt først til nede på bryggen. Det frittstående huset de har hatt som tilholdssted siden åttitallet (da innredningen ble pusset opp sist) er fra 1600-tallet og har en fortid som bordell.

– Det var på det meste 176 horehus i Bergen under middelalderen. Så jo, vi er flinke på handel her i byen. Det er en kjempekul bygning, men det er et apehus å drive reklamebyrå i: Et kronglete lokale med fire etasjer og masse rom, slik at du kan være på jobb en hel dag uten å møte en kjeft, forteller Selle.

– Jeg har hørt rykter om at det finnes et rom hvor et nachspiel fra åttitallet holder på fremdeles, sier Thor Brødreskift, vår utmerkede fotograf for anledningen.

39477 f0983 original
På taket: Ingrid Sunde (Hyper Island-praktikant), AD-ass Pedro Moreira og web designer Thomas Bråten. Foto: Thor Brødreskift

En blid kamelon

Primus Motor Svein Roger har opplevd adskillige sider av kommunikasjonsbransjen. Han er utdannet på merkevarelinjen på Handelshøyskolen og lærte PR hos Hans Geelmuyden i Geelmuyden.Kiese.

– Jeg var hans høyre hånd og første trainee, både jeg og Julie Brodtkorb ble opplært der.

Hun endte som kjent opp som statssekretær på statsministerens kontor. Han beveget seg inn i reklamebransjens irrganger da han tok over og ryddet opp i reklameavdelingen som GK hadde på nittitallet. Da Selle kom til Bergen i 2005 startet jobben med å bygge opp det som i dag er MK Norway

– Vi hadde navnet og huset, og en sterk historie helt fra 1969, men ellers var det stort sett nye epler. Jeg synes faktisk det er sinnssykt bra å lage et byrå med den profilen og de kundene. Vi er eneste byrået på Byråprofil som ikke har utgangspunkt i Oslo. Jeg er jækla stolt av den prestasjonen.

39494 32701 original
Byråbikkja Tjommi har det helt greit. Foto: Thor Brødreskift

To byer, ett byrå

Nå har Svein Roger «trappet ned» og er ikke lenger administrerende direktør i byrået.

– Vi rekrutterte Britt Hege Karlsen internt til å lede den daglige driften, og det var lurt. Hun tar seg av alt jeg ikke er flink på, som å ha ansvaret for personalet, lønn og slikt. Jeg tror jeg er en god fanebærer og god til å lede, men jeg er neppe den beste til å sørge for at alle trives på jobben.

39481 a0754 original
Ledelsen: I front daglig leder Britt Hege D. Karlsen, bak til venstre partner og styreformann Svein Roger Selle, bak i midten partner og AD Per Thoresson Lunde og til høyre partner og AD Ole Færøvik. Foto: Thor Brødreskift

Byrået teller 25 mennesker totalt. Oslokontoret, bestående av omtrent seks personer (litt avhengig av hvilken side av Hardangervidda de til enhver tid befinner seg på), har holdt åpent i halvannet år og er en del av moderbyrået.

– Vi er det samme byrået med de samme kundene, men vi ligger to steder geografisk. Dette for å betjene kundene våre bedre. Vi har et møterom der videokonferanseutstyret alltid står på, så den nøtten har vi knekket. Nå har vi slått rot i Oslo, og det er viktig for å være på radaren. Hvis vi får det til der, ser vi ingen grunn til at vi ikke skal få det til andre steder, også utenlands. Jeg tenker om Einar Rustad Nilssen, konsulenten i Oslo, at han er en slags plassjef, slik de har i Statoil.

Plassjefen er ikke overraskende enig.

– Vi mener det er helt avgjørende at vi holder liv i «ett byrå, to byer»-tankegangen og ikke ender opp som MK Oslo, sier Rustad Nilssen.

– Bergensarven og det at vi ansetter folk fra andre kulturer og bransjer er noe som skiller oss ut fra konkurrentene. Vi har et bevisst forhold til at vi i Oslo jobber med bergenskunder og vice versa. Selv har jeg ansvaret for Chess og Tryg som begge holder til i Bergen, og det samme gjelder kreatører og prosjektledere. På denne måten sørger vi for å holde MK Norway-kulturen i live, og dette vil vi fortsatt gjøre når vi satser i utlandet. Alle jobber med alle. Det er nøkkelen.

39525 3b0d6 original
MK Norway i Oslo, fra venstre: Tekstforfatter Anders Holm, digital direktør Morten Solem, konsulent og plassjef Einar Rustad Nilssen, AD Jens Gundersen og kreativ leder Armando Zuniga. Foto: MK Norway

Internasjonalt tilsnitt

De historiske linjene presser seg stadig på: En tredjedel av de som bodde i Bergen i middelalderen var utlendinger. Det er også mange av de som jobber i MK Norway i dag.

– Vi har en fra Canada som er prosjektleder, en kreativ leder som er meksikansk, en portugiser som ikke kan annet enn portugisisk og en amerikaner. Og alle de nye har vært ute i verden, blant annet Doffen, som har jobbet på Manhattan, forteller Selle.

Nevnte «Doffen» er art director Ole-Kristoffer Trellevik, med bakgrunn fra Crispin Porter + Bogusky og Leo Burnett. Meksikanske Armando Zuniga, med internasjonal erfaring fra DDB, Leo Burnett og Young & Rubicam, er kreativ leder med fast plass i Oslo. Og tidligere nevnte Einar Rustad Nilssen har jobbet som konsulent for TBWA/Helsinki.

39495 968a9 original
Macdesigner Tove Bjørnestad. Foto: Thor Brødreskift

Hvordan jobber dere?

– Vi må ha mye innsikt og jobbe tungt med strategi før vi går løs på konsept, forteller Selle.

– Vi er plattformuavhengige når vi utvikler løsningene og kjernen ligger i tenkingen bak. Dette er ting som er lett å si, men vi gjør det og har dokumentert gang på gang at det funker. Vi presenterte 50 nye produktideer for en kunde her om dagen. Det er en tenkemåte som gjennomsyrer MK Norway at vi er med fra begynnelsen av. Vi er litt under radaren sammenliknet med enkelte andre byråer, det er sikkert mange som er flinkere på å lage kule reklamefilmer og slikt, men jeg tror i sum at vi scorer bedre enn de fleste. Vi er vel kanskje det byrået i Norge som har vunnet flest merkevarepriser som Stella, Hegnar Business Prize, AC Nielsen Merkestyrkjepris de siste årene.

39482 12a9b original
Hedres den som hedres bør. Foto: Thor Brødreskift

Nå ønsker MK Norway seg en større jafs av mediebyrå-kaka.

– Det er moro å samarbeide med mediebyråer, men de bruker ikke alltid tallene så godt. Vi tror vi kan få et større eierskap til analyse-delen og løse den bedre. Å eie denne innsiktsfasen er essensielt. All vår erfaring tilsier at det lønner seg å gjøre leksen skikkelig.

Et lite spark til egen bransje har han også.

– Jeg er enig med Kjetil Try i at det er helt absurd at et PR-byrå kan fakturere 5000 kroner i timen, mens jeg får 1350,- for mine rådgivere. Det er fordi det ikke lenger er de flinkeste folka som kommer til reklamebransjen. Vi må rekruttere de beste rådgiverne hvis vi skal henge med.

39493 f1c39 original
Digitalgutta. Til venstre: Webutviklerne Stian H. Johannesen (foran) og Joakim Tønnesen. Til høyre: Webdesigner Thomas Bråten (foran) og digitalprodusent Christian Watkins. Foto: Thor Brødreskift

Fisk, fisk, fisk og øl

Vi blir avbrutt på aller hyggeligste vis av prosjektleder Eva Vinje som annonser at det er lunsj. Hun er MK-veteran med 27 år på baken. Formiddagsmaten består av fiskekaker, fiskegrateng, plukkfisk og øl. Fiskeproduktene er fra en sjappe nedi gata, Søstrene Hagelin, som har holdt til på samme sted siden 1800-tallet. At ølen kommer fra Hansa kan umulig overraske noen.

39483 8dfcf original
Mat og forfriskelser både med og uten promille. Foto: Thor Brødreskift

Rundt lunsjbordet møter vi blant andre Meghan Beaton, sosiologi- og filmutdannet prosjektleder med opprinnelse fra Canada. Hun prater norsk med en høyst sjarmerende, amerikansk vri (tenk Mr. Nelson), og har iløpet av sine syv år i Norge rukket å jobbe for Qvisten Animation, Paradox, Bug og Einar Film.

– Er det skjøtt?

– Nei, det er fisk.

– Plukkefisk? Fiskegruteng?

Tross noe famling med uttalen av norske tradisjonsretter, er én ting helt sikkert:

– Dere har den beste melkesjokoladen i verden, noe jeg stadig forteller folk fra Sveits og Belgia.

39484 62403 original
Prosjektleder Meghan Beaton har sansen for god melkesjokolade. Foto: Thor Brødreskift

Bergen-Voss-Oslo-Manhattan-Voss-Bergen

Tidligere nevnte Doffen Trellevik kommer opprinnelig fra Bergen, en by han forlot da han var 14 til fordel for Voss, der han etter en periode på landslaget i kulekjøring startet opp eget produksjonsselskap for ekstremsportfilm. Nå er han tilbake i byen, etter et lite gjesteopphold på fjellet.

– Jeg flyttet først fra Manhattan tilbake til Voss, fordi jeg var så inmari lei av å bo i storby. Men tre timer pendling hver dag ble litt for strengt, erkjenner han.

39485 2ab58 original
Ole-Kristian «Doffen» Trellevik samt en flik av John Hjørnevik (muligens på vei opp til klikkerommet). Foto: Thor Brødreskift

Trellevik jobber i team med tekstforfatter Jon Hjørnevik, dikter, forfatter og besk humorist fra nettopp Voss. Han forteller om husets fjerde etasje, som bare består av «klikkerommet», dit de ansatte går når de ønsker å være helt, helt alene.

– Det er på mange måter mitt domene, det. Der er mange som har vært der oppe denne uken. Det … trengs.

39509 b59d0 original
Signert utgave av Jon Hjørneviks samlede dikt. Stas!

Samtlige bilder, både i selve artikkelen og i mediespilleren, er tatt av Thor Brødreskift (unntatt bildet av MK Norway i Oslo).


Annonse: