Godt og blandet

Tekstforfatter Sebastian Prestø fra Morgenstern mimrer tilbake til 90-tallet og velger seg det som kanskje er den mest enerverende reklamefilmen du har sett.

89208 5ac79 original
Fra «Deisel – Go With the Fake» av Publicis New York.

Sebastian Prestø er tekstforfatter og partner i Morgenstern, og har tidligere jobbet i Apt, Try/Apt, Try/Apt/Pol og Try/Apt/Pol/Opt (men ikke Try/Apt/Pol/Opt/Pod). På fritiden har han to små barn.

– Tusen takk til Caroline Riis. Som kreatører flest starter jeg alltid med å scrolle ned til bunnen av kudos-spalten for å se om det snart er min tur, og etter syv år med skuffende lesning er det endelig det!

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Som de fleste kreatører på min alder har jeg et veldig nostalgisk forhold til 90-tallets reklamefilmer. Selv om de har blitt nevnt før blir jeg fortsatt imponert av «Ballroom Blitz» (ok, år 2000) og Vossafår-filmene til Anne og Bendik i Kitchen. I dag lages det mye kommunikasjon som tar seg selv veldig alvorlig. Dette er så lite høytidelig som du får det.

– Jeg vil også gjerne trekke fram den første reklamefilmen jeg kan huske. Den er ikke så bra, men jeg er glad i den for det. Vi hadde bare NRK hjemme, så denne hypnotiserte meg ofte på kino i Bergen på 90-tallet:

– Her stemmer det meste: Et fargerikt og tøft uttrykk, stilig dansing, energiske ungdommer, og en sang som mer eller mindre bare repeterer produktnavnet. Jeg må nesten advare de som ikke har sett den før, for den sangen setter seg.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Her vil jeg trekke fram noen nye jobber. Under moteuken i New York åpnet Diesel en pop-up-butikk som bare solgte Deisel – unike kopier av sin egen merkevare. Sitat fra Diesel-grunnlegger Renzo Rosso:

«The fake products bring the brand down. So how can we use this to bring the brand up? We came up with this fantastic idea.»

– Enig.

  • «Deisel – Go With the Fake» (Publicis New York)

– Denne jobben for det franske supermarkedet Monoprix er både gøy og har en uventet slutt. Innsikten er også veldig gjenkjennelig for oss som ofte står på t-banen i rushen.

  • Monoprix: The Worst Song in the World (Rosapark / Traktor)

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg sender pinnen videre til Anorak-kreatørene som lagde Visit Oslo-kampanjen «Guided by fans», en jobb jeg misunner veldig og som jeg skulle ønske jeg var med på. Dere får dele på plassen, Eirik Johansen, Gaute Wetlesen Skåre og Øistein Markus Holm. Håper du koser deg i pappaperm, Øssefar!