Enkel, sjarmerende og helt utrolig treffende

Martin Lund holder på det gammeldagse fokuset en runde til, og minner oss om at reklame som spiller på både sex og alkohol engasjerer.

52994 c2352 original
KIWI bleieavtale, Festival, SMFB
52997 88b14 original
KIWI bleieavtale, «Two night stand», SMFB
53000 10b8f original
KIWI bleieavtale, «Sundown», SMFB
53003 f0403 original
KIWI bleieavtale, «Elevator», SMFB
53096 ef563 original
SAS Pleasure, «Du står ikke her», Leo Burnett Oslo (2001)

Regissør Martin Lund (her har han farget håret, som dere alle sikkert kan se)Martin Lund jobba en kort periode i Leo, så et par år i Kitchen som AD/tekstforfatter med makker Morten Borgestad, før han hoppet av bransjen for å utdanne seg til regissør ved filmskolen på Lillehammer.

– Takk til min tidligere reklamemakker Morten Borgestad for å sende stafettpinnen videre til meg. I mine hender kan kudos-leserne være trygge på at det gammeldagse fokuset på spalten blir vedvarende i enda en runde.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Da denne jobben kom (SAS Pleasure, «Du står ikke her», se i mediespilleren) tenkte jeg at den var noe av det mest geniale jeg hadde sett. Enkel, sjarmerende og helt utrolig treffende. Jobben klarer kunststykket å poengtere hvor kaldt og dritt mottakeren har det og samtidig etterlate en varm og positiv følelse for avsender. Denne jobben var nok også med på å sette i gang Morten og min sin overdrevne nerding på utendørsmediet, noe Katrine Bervell og Erik Heisholt altså må ta noe av ansvaret for.

– Som regissør må jeg selvfølgelig nevne en filmjobb også. Og denne er vel egentlig ikke sååå gammel. Tror jeg da. Litt usikker på gjeldende tidsregning i reklamebransjen om dagen. Uansett så er dette usedvanlig kule filmer for et ganske døllt produkt. Et produkt som ikke akkurat har blitt bortskjemt med så mange estetisk vakre filmer før heller (så vidt jeg kan huske). Men det er akkurat det SMFB greier med sine bleiefilmer for Kiwi. Dette er usedvanlig godt fortalte historier, med inspirerende bruk av filmreferanser. For meg var dette et skikkelig friskt pust, som fikk meg til å tenke at uansett hva slags produkt man har, så går det an å overraske, tøye strikken, og engasjere.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandskt arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg er i utgangspunktet glad for at vi har forbud mot alkoholreklame i Norge jeg assa. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at nettopp den kategorien ofte kommer med arbeider som er jæskla lekne. Som for eksempel denne klassikeren, som jeg bare digga vilt når den kom i 2005. Teitheten er så skamløst stor at det bare er å gi seg over. Misunnelig på det meste ved denne jobben.


– Nå ser jeg at jeg har lira av meg eksempler med bare kommersielle produkter. Og som alle gode reklamefolk så må det litt avlat til for å overleve i hverdagen. Så derfor kommer jeg med en sånn jobb til slutt. Det er kanskje ingen reklamejobb en gang, men uansett en veldig kul ide som jeg rett og slett syns burde settes ut i live.


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– For ikke å gjøre dette til en reunion-spalte for 03-kullet på Westerdals så sender jeg pinnen videre til Kristoffer Carlin. En helt eksepsjonelt kreativ sjel med utrolig mange flotte jobber på samvittigheten, men som også er kjent for sin rolle i Indias kamp for uavhengighet fra Storbritannia.

KIWI bleieavtale, «Two night stand», SMFB

KIWI bleieavtale, «Sundown», SMFB

KIWI bleieavtale, «Elevator», SMFB

KIWI bleieavtale, Festival, SMFB