Bekjennelser fra en reklamenerd

Regissør og AD Henrik Sander mimrer både om nittitallet og første del av det nye tusenåret i sin versjon av Kudos-spalten.

65305 59904 original

Henrik Sander er regissør i Motion Blur. Tidligere har han vært Art Director i Leo Burnett og New Deal DDB. Han har også hatt tittelen Creative Director i Lowe Warsawa og Bates Singapore, og var en av de fem som i sin tid startet opp SMFB (SHNEL & Melnychuck).

Henrik Sander og Paco. Foto: Privat

– Først og fremst, takk til my main man i Amerika Jens Petter Wærnes for å sende videre det ærefulle oppdraget å hente frem denne ukas Kudos!

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Jeg er en reklamenerd og synes det er vanskelig å begrense meg til kun én norsk og én internasjonal reklamefilm, så jeg har tatt meg friheten å legge ved noen flere filmer som inspirerte meg så inn i helvete gjennom 90-tallet og som jeg fremdeles lar meg inspirere av. Og som jeg fremdeles rapper fra!

«Opera» for Solo med Olga Marie Mikalsen (JBR, 1994, se filmen i mediespilleren).

– I mine øyne, rett og slett norgeshistoriens beste reklamekonsept. Jeg var oppriktig deppa da Solo gikk bort fra dette konseptet. Det var skeivt og smart og viste elegant fingern til de andre klisjefylte og pompøse markedsførerne.

«Reversed Life» for Sparebank 1 (TRY, 2004, regissør: Joachim Trier).

– Filmen fra Joachim Trier, Petter Bryde og Thorbjørn Ruud for Sparebank 1 er ikke bare en jævlig klok og smart laget idé, men den er også den norske reklamefilmen som visuelt sett har inspirert meg mest. (Denne er vel egentlig ikke laget på 90-tallet, men allikevel …)


Nevn et inspirerende internasjonalt arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Ikke noe produksjonsselskap har hatt så stor påvirkning på meg som svensk (norske) TRAKTOR. Men det er kanskje ikke så rart, de har jo også blitt kåret av Shots Magazine til tidenes beste produksjonsselskap. Jukka Brothers var stort som faen. Men konseptet for Miller Lite laget av Linus Karlsson og Paul Malmstrøm og særlig disse to filmene er for meg beviset på at alt var morsommere på 90-tallet!

Miller Lite «Evil Beaver» (Fallon Mcelligott, 1998, Regi: TRAKTOR)


Miller Lite «Arm» (Fallon Mcelligott, 2000, regi: TRAKTOR)


– Levis. Bare én ting var kulere enn et par skikkelige Levis-bukser på midten av 90 tallet: å ha billett til premieren på den nye Levis-reklamefilmen. Jeg er ingen religiøs fyr, men dette var gud for meg da jeg gikk på Westerdals!

Levis «Drugstore» (BBH, 1994. Regi: Michel Gondry. Musikk: Biosphere (Geir Jenssen)).


– Jeg elsker blikkene til faren. Først når han gir vår helt et «ah kondom, det var en fornuftig ung mann»-blikk i butikken. Og det paniske blikket hans når han vår helt banker på døren , datteren kommer ned trappen og han vet at hun kommer til å ha seg i kveld.

Levis «The Creek» (BBH, 1994, regi: Tarsem Singh)


Jeep «Gates» (Bozell New York, 1994)


– Når jeg blir voksen og rik skal jeg ha en Jeep.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Hva passer vel bedre enn å sende stafettpinnen videre til my other main man i Amerika, Ole Sanders i TRAKTOR.