– Et etterlengtet opprør mot alle teite «moteregler»

Art Director Thea Tovshus i SMFB fikk reklame gjennom morsmelka. Her er hennes reklamefavoritter.

76228 c2347 original
Skjermbilde fra H&M-kampanjen «Close the Loop».

Thea Tovshus, AD i SMFB. Foto © privat

Thea Tovshus

er utdannet Art Director på Westerdals. Hun var ferdig i 2014 og begynte da i Anti med sin makker Christian Lindvik. Der ble de i ett år før de fikk seg jobb i SMFB. Ellers: Hun liker å spille frisbeegolf på fritiden.

Ikke nevnt, men heller ikke glemt: Tovshus og Lindvik gikk til topps i Gullkalven 2014, vant i 2015 gull i den internasjonale reklamekonkurransen YoungGuns, og vant sølv i Gullblyanten samme år, der de gikk videre til å representere Norge i Young Lions Cyber i Cannes. Duoen har også vunnet sølv i Clio.

– Takk for den imaginære kudos-pinnen og fine ord, Thea og Anette! Dere spør om jeg har en spøkelseshistorie på lur, og til det svarer jeg ja, men den må fortelles på nattestid i stummende mørke og med Drake som lydspor i bakgrunnen. På neste nasj, kanskje? Jeg kan forøvrig nevne at det arrangeres noen fine spøkelsesturer i nabolaget vårt Kvadraturen, og vi jobber med å få kontoret inn på lista, da det spøker her óg.

Nevn et inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg har valgt å trekke frem noen arbeider som ligger lengst fremme i hjernebarken akkurat nå. Forsman & Bodefors’ jobb for H&M, «Close the Loop», skulle jeg gjerne ha laget selv. Den er et etterlengtet opprør mot alle teite «moteregler» der ute, og oppfordrer på en kul måte til resirkulering. Det er dessuten smart, og ikke minst viktig, av H&M å ha en satsning på resirkulering, da de lett kan assosieres med «bruk og kast»-mentaliteten.


– Når vi er inne på shopping: en annen jobb jeg gjerne skulle ha laget selv er «Shoplifters» av ADAM&EVEDDB for Harvey Nichols. Med faktiske opptak fra overvåkningskameraene og de påtegnede fjesene blir det en veldig underholdende film for selskapets Loyalty app. Og ikke minst har den et morsomt poeng: Dumme butikktyver som ikke skjønner at de kan få ting gratis.


– «Check it before it’s removed». Nakne pupper mot brystkreft på Facebook, laget for Pink Ribbon Germany av DDB Berlin, synes jeg er en smart kampanje. De setter fokus på temaet ved å utfordre Facebook sine strenge retningslinjer for (kvinnelig) nakenhet. Dette skapte ikke bare oppmerksomhet og debatt rundt brystkreft-saken, men har også gitt større aksept for pupper på Facebook generelt.


Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Et team jeg syns fortjener kudos er Anne Gravingen og Bendik Romstad i Kitchen. Ikke bare var Bendik en av de som inspirerte meg og mange på Westerdals til å velge reklame, men de to har laget mye fint som har inspirert meg siden også. Ettersom det aller meste har blitt nevnt tidligere, tenkte jeg å trekke frem en liten, men sjarmerende film de lagde for Vossafår i 2010. Elsker det visuelle, også er den bare folkelig og nedpå, akkurat som pålegget.




– Er det lov å nevne et arbeid som er laget i byrået jeg selv nå er ansatt i? Uansett: en film som fortjener å trekkes frem i lyset igjen, er den Alexander Gjersøe og Hans Magne Ekre lagde for Tele2 i 2008. På den tiden var jeg skoleelev på Nesodden VGS, hadde masse kviser og ingen idé om at jeg skulle ende opp i reklamebransjen selv. Og tenk, nå jobber jeg i samme byrå som disse flinke folka.


– En liten anekdote helt avslutningsvis: Jeg fikk litt reklame gjennom morsmelka. Mamma jobbet i en periode som tekstforfatter i D’Arcy, og jeg syntes det var helt rått å bli med henne på jobb. Hun og makkern hennes Anna lagde denne filmen for Kims chips som de fikk en Sølvfisk for. PS: For de av dere som syns jeg prater mye om mamma: Beklager, jeg er hennes #1 fan.


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til og hvorfor?

– Jeg vil gjerne sende stafettpinnen videre til Torny Hesle, Ingrid Lea og Thale Høy-Petersen i McCann. De er flinke og blant de kuleste i reklame-gata, synes jeg.