Dveler ikke ved mokkabønnene

Feelgood-reklame er fortsatt det vi er best på i Norge, mener Maja Folgerø, kreatør i T/A Pol og årets første Kudos-stafettpinneinnehaver.

55319 68276 original
Lotto-filmen «Gamlehjem» (Try, 2005)

Maja Folgerø jobbet tidligere i Åkestam Holst, før hun flyttet tilbake til Oslo for et år og to måneder siden. Hun startet som kreatør i Apt, tok heisen ned til Try, før hun forsvant ut døra og nå sitter hos T/A Pol. Tidligere har hun jobbet i Stockholm og New York, bodd på sofaer og madrasser med mus og burugler. Nå bor hun i Hulen.

Maja Folgerø. Foto: Privat

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Første dag etter ferien krever litt feelgood. Det er fortsatt det vi er best på i Norge, synes jeg. Fine, gøyale historier som treffer den der norske folkesjela. Helst skulle jeg nok sett at vi dro «fordi vi er norske-kortet» litt sjeldnere. Fjord og fjell og bønder passer da ikke på alle merkevarer?

– Lotto-filmen «Gamlehjem» er særnorsk, og uten å dvele ved mokkabønnene og den mannlige pleieren, er det min favoritt på Lotto-konseptet. Laget av Try i 2005.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Fanny sendte stafettpinnen og fine ord for å gi meg prestasjonsangst. Det klarte hun! Jeg klarer ikke velge én så her kommer et knippe favoritter som gjør meg glad:

– BFG 9000 har et gøyalt navn og lager gøyale ting: www.climatenamechange.org for eksempel. Verken første eller siste gang noen lager underskriftskampanjer på nett, men få klarer å balansere alvor og humor som denne.

– Kall den hva du vil, da «Gatorade Replay» kom i 2009 åpnet den i hvertfall mine øyne for hva markedsføringsbudsjett kan brukes på: Laget av TBWA/Chiat/Day LA.

– Også litt tech-feelgood da: HTC har laget appen Power to Give. Når mobilen din ikke brukes kan du velge hvilket verdensproblem den skal bruke prosessorkraften til å løse. (Sammen med et nettverk av andre mobiler og supercomputers) Filmen er ikke så imponerende, men den store idéen bak er!

Hvem har du lyst til å sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Pinnen går til Linn Johnsson i Kitchen. Som svensk i Norge, med flere år fra svensk reklamebransje og erfaring fra global jobbing i London, har vi hatt noen heftige diskusjoner om norsk reklame. Tenker at flere burde høre meningene hennes (og siden det hun tenker kommer enda raskere ut av munnen, er det lurt å få det skrevet ned.)

Lotto-filmen «Gamlehjem» (Try, 2005)