Spillrelatert Kudos

Art Director, spillutvikler og gründer av Hyper Games, Are Sundnes, fremsnakker arbeid i den siste Kudosen før jul.

IMG 0055

BIO

Are Sundnes er utdannet Art Director fra Westerdals, og jobbet som konseptutvikler i Hyper (nå HyperRedink) i en del år før han i 2012 startet opp selskapet Hyper Games, som jobber utelukkende med spillutvikling. Der lager de egne spillprodukter, men utvikler også spillrelaterte prosjekter for markedsføring og læring.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Bare sånn for å understreke når jeg sist var aktiv i reklamebransjen så vil jeg trekke frem et arbeid fra 2012 som fortsatt sitter i pannebrasken. I sin tid var det en veldig nytenkende jobb, og som jeg er sikker på også hadde stor effekt. Det var Anorak, Notch og HES sin kampanje Kaizervirus. Selv om det er en liten evighet siden fortjener den og trekkes frem igjen som, etter min mening, en av de beste spillrelaterte reklamejobbene vi har hatt i Norge.

Casevideo «The Kaizervirus», Anorak, HES, Notch.

– I tillegg må jeg nesten trekke frem et faktisk spill-spill, og det er norske Agens sitt spill Skate City som headlinet hele Apple sin kjempesatsing Apple Arcade da det ble lansert. Spillet er fortsatt, et år senere, blant de mest populære spillene i hele Apple Arcade.

«Skate City», av Agens.

– Og til slutt har jeg også lyst til å nevne en kortfilm produsert av Mikrofilm som heter «Little Boy» som jeg synes har fantastisk godt håndverk i både lyd og bilde.

«Little Boy» av Mikrofilm med Kristian Pedersen på regi.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg vil nok en gang trekke frem en skikkelig gammel jobb som jeg synes fortjener oppmerksomhet. Det er McCann Melbourne sin kampanje for «Dumb Ways To Die» som også er fra 2012. (Jeg har tydeligvis vært i dvale siden da.) Dette var en holdningskampanje for metroen i Melbourne, men ble en så stor hit at den fikk sitt eget liv på internett. Siden da har det blitt gitt ut en rekke populære mobilspill i serien, og det utvikles fortsatt nye ting der.

«Dumb Ways To Die», av McCann Melbourne.

– Har også lyst til å nevne at det skjer veldig mye spennende innen markedsføring i spill, og da spesielt Epic games som eksperimenterer med ulike typer events og promoteringer inne i Fortnite. Da verden var i lockdown tidligere i år holdt de en diger lanseringskonsert for Travis Scott som et live event i Fortnite. De hadde over 12 millioner seere/spillere, og fikk uendelig mye oppmerksomhet rundt og etter eventet. Dette er ikke første gang Epic gjør noe slikt, og jeg synes det er veldig spennende å følge med på hvordan slike digitale arenaer åpner opp for å tenke helt nye ting rundt markedsføring.

Lanseringskonsert for Travis Scott i Fortnite, av Epic.

Hvem har du lyst til å sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg har lyst til å sende stafettpinnen videre til Cathrine Louise Finstad som sammen med 3 illustratører (full disclosure, jeg er gift med en av dem) akkurat har starta opp illustrasjonsbyrået Heiaklubben. Cathrine driver også «Norske Hemmeligheter», og jeg tror hun kan komme med noen spennende kudos til dere!