Interiør og øl til folket

Hva har IKEA og Bud Light til felles? Ikke mye, men de blir begge framsnakket av Jørgen Marthinsen, kreativ leder i Involve.

52226 428e1 original
«Folkets kjøkkendrømmer».
52229 797e3 original
«Tekstilstipendet»
52232 17190 original
«Tekstilstipendet»
52235 86880 original
«Tekstilstipendet»
52238 b9193 original
«Tekstilstipendet»
52241 93c1d original
«Tekstilstipendet»
52244 673bb original
Vottekittet «Beröra».
52256 98c2c original
Kreativ leder i Involve: Jørgen MarthinsenJørgen Marthinsen

jobber som AD og kreativ leder i Involve. Etter Westerdals var han innom Leo Burnett og McCann, og i 2006 begynte han i Spilberg Reklamebyrå. I Spilberg ble han etter hvert både kreativ leder og partner. Byrået ble kjøpt opp og ble en del av Involve som i dag består av 35 personer.

– Det var veldig hyggelig at Øyvind Kudos Waage sendte stafettpinnen videre til meg. Øyvind er forresten den eneste personen jeg kjenner som har permanent løsbart.

Jeg synes det er vanskelig å spørre en kompis om å flytte en benk, men her skal de ha hjelp til å flytte et helt varehus – imponerende.


Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Det er sjelden jeg blir glad i en reklamejobb men jeg får litt sommerfugler i magen av IKEAs «Moving the store». Det er en utrolig godt gjennomført jobb som virkelig henger på greip med IKEAs grunntanke «vi gjør litt og du gjør litt». Ta vare på et ballrom en ukes tid høres jo nesten for godt ut til å være sant. Løsningen viser involverende reklame på sitt beste.

– Det var mange virkelig gode IKEA-jobber dette året. «Folkets kjøkkendrømmer», «Tekstilstipendet» og ikke minst «vottekittet Beröra». Når det gjelder vottekittet kan jeg strekke meg så langt til å si at denne ble jeg faktisk litt glad i. Bare casefilmmusikken gjør meg mo i knærne. Høres ut som en megahit av Röyksopp. Det er jo mulig det er det og. Uansett, det er fantastisk å lage et nytt produkt for å reklamere for produktet du egentlig skal reklamere for.

– Så min kudos går altså til et knippe involverende jobber laget av SMFB.

Humor og dårlig musikksmak

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Dette er en av tidenes mestvinnende reklamekampanjer og den første kampanjen jeg videresendte på hotmail til mine venner. Den hadde sin storhetstid da jeg gikk på Westerdals. Mener det var rundt tusenårsskifte. Det er Bud Light og American Heroes kampanjen, som senere ble omdøpt til «Real men of Genius». Kampanjen er laget av DDB Chicago. Jeg humrer fortsatt når jeg ser eller hører denne kampanjen. Jeg liker humoren og det utømmelige universet. Og siden jeg har så dårlig musikksmak, så synes jeg jo musikken er bra også. Med mer enn 100 reklamepriser så er det tydeligvis flere som har både god humor og dårlig musikksmak. Tipper at jubelen står i taket i Chicago når de får vite at de har blitt nevnt i Kudos-spalten til KF.

Det er vanskelig å velge ut noen favoritter av over 100 radio- og tv-spotter men jeg har uansett plukket ut noen.

Radiospotter:

Mr. pro sports heckler guy

Mr. Paranoid of the Ocean Guy

Mr. Nudist Colony Activity Coordinator

Reklamefilmer:

Mr. Way Too Much Cologne Wearer

Mr. Pro Wrestling Wardrobe Designer

Mr. Really Really Really Bad Dancer

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil sende stafettpinnen videre til Fotograf og AD Morten Borgestad. Morten er like flink som han er hyggelig. Han er ujålete og smart. Han er typen som kan gå med sprukket brilleglass i et år uten å merke det.

«Folkets kjøkkendrømmer».

Vottekittet «Beröra».