Ned minnenes landevei

Kudos har havnet hos teamet Thomas Askim og Eirik Stensrud fra SMFB, som retter beundrende bakoverblikk mot en McDonald's-film laget av to tidligere kolleger.

54815 ef776 original
McDonald's, «Sirkel», Leo Burnett Reklamebyrå, 1999

SMFB-kreatørene Eirik Stensrud og Thomas Askim. Foto: Privat

Eirik Stensrud

og Thomas Askim har jobbet sammen siden de gikk ut fra Westerdals i 2005. Først i Saatchi & Saatchi, så fem år i Kitchen før de startet i SMFB hvor de nå har jobbet i tre år.

– Takker og bukker for pinnen fra Shaun, en super regissør og et herlig medmenneske.

– Det er selvfølgelig en masse jobber i både inn- og utland som inspirerer og gjør oss misunnelige om dagen. Men vi velger å benytte muligheten til en liten tur ned memory lane.

Fortell om en norskprodusert jobb dere er glad i.

– En film som vi begge hadde lagt merke til før vi begynte på Westerdals var McDonalds filmen «Sirkel», som Anne Gravingen og Bendik Romstad har laget. Noe med stemninga og, av en eller annen grunn, nærbildet av sandalene til far i familien, som ga oss fortellertekniske frysninger på ryggen.

Produksjonen er gjort av Leo Film/Rally TV med Espen Horn som produsent og den svenske regi-duoen Sven Gelin og Calle Larsson var regissører. Ifølge tekstforfatter Romstad blir personen i McDonald’s-luka spilt av daværende markedssjef i McDonald’s, Per Christian Huse (nå konsulent i Bates United), ettersom han ikke godkjente byråets forslag til casting. Dessuten: Sangen «Here You Come Again» synges av en jente som vant «Stjerner i sikte» i Sverige på Dolly Parton-imitasjon.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Når det gjelder internasjonal inspirasjon er det fristende å trekke frem Crispin Porter & Bogusky. I en tiårsperiode lagde de en hel drøss med jobber som var med på å redefinere og utvide hva reklame kunne være. Dessverre mistet de litt moment da Alex Bogusky sluttet. Men det de lagde frem til 2010 er strålende eksempler på banebrytende ideer, hvor flere av dem ble mer populærkulturelle fenomener enn bare reklamekampanjer. Så bær over med oss at vi tar med en del eksempler, vi syntes de alle fortjener et gjensyn.

MINI, «Let’s Motor»

Med bare 2 prosent merkevarekjennskap i USA fikk Crispin i oppgave å gjøre bitte lille MINI til en kul bil blant amerikanere. Etter få år ble det en av de mest solgte bilene i USA. Mye takket være «Let's Motor»-konseptet. Full av selvtillit og sexiness som gikk helt hjem hos amerikanerne. De gjorde ekstremt mye bra for dem, men printannonsene er ikoniske.

Burger King, Subserviant Chicken

– Husker godt vi så dette første gang. Tenkte, hva faen er dette? Kan vi styre en raring i kyllingdrakt i en kjeller i USA. Den ga helt klart noen nye føringer i hva som kunne gjøres.

IKEA, «Ünboring»

– På IKEA klarte de å bruke skandinavisk sjarme og quirkiness på en måte som fenget globalt. Et av høydepunktene er helt klart «The Lamp» regissert av Spike Jonze.

VIRGIN, «Go Jet Set Go»

– Det sies at under byråpitchen på Virgin så avblåste flyselskapet møtene med de andre byråene etter presentasjonen til Crispin. Kunden ville bare komme i gang med å lage alt det kule de hadde presentert. Veit ikke om det er sant, men ser man på hva de har gjort for dem så er det ikke helt usannsynlig.

– Her er et eksempel som kanskje ikke har tålt tidens tann like godt, men strategien er frekk. For å nå businessreisende menn lagde de en film fordekt som adult entertainment. Denne la de ut gratis på utvalgte hoteller sine Pay Per View kanaler. Kampanjen i seg selv konverterte nok ikke mange businessreisende i seg selv, men PR-effekten var formidabel.


Hvem har dere lyst til å sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi har lyst å gi pinnen videre til Jon Fredrik Sandengen i Saatchi & Saatchi. En fin fyr, og alltid interessant å høre hva som rører seg under den fyldige løvemanken hans.

McDonald's, «Sirkel», Leo Burnett Reklamebyrå, 1999