– Vi lever i vår egen boble

Den Stavanger-situerte designeren Benjamin Hickethier i Visual Communication Research holder Kudos-stafettpinnen denne uken. Han er spesialist innen typografisk formgiving, skriftdesign, logodesign og utvikling av visuelle identiteter, i tillegg til en masse annet.

81012 12a6e original
Skjermbilder fra nettstedet Narvesen1biblioteket.
81015 ddf7f original
81018 ad4d8 original
81021 a90d5 original

Benjamin Hickethier

. Født i utlandet. Studerte i Berlin, Den Haag, London. Har jobbet for mange andre og for meg selv. Er for tiden researcher på Van Eyck Akademiet i Maastricht, som del av kollektivet Fazed Grunion. Er styremedlem i Grafill Stavanger, medlem av arbeidsfellesskapet Consulatet og av Storhaug skoles FAU, gjestelærer på Kunstskolen i Rogaland og risotrykker for &soWalter (usw.). Har to kule barn.


– Tusen takk til Ellmer for invitasjonen og fine ord.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg tenker at det ikke spiller så stor rolle hvor en jobb blir produsert eller hvilket statsborgerskap utøveren har. Generelt sett synes jeg det er bra når flere finner sammen for å lage noe, aller helst når et behov blir oppfylt, en utfordring mestret eller et problem løst. Så er det viktig at noen gjør noe uten alltid å tenke på å tjene penger på det, men heller tenker på felleskapet. Heldigvis finnes det mange gode eksempler på dette. I denne uken vil jeg fremheve Narves1biblioteket, som distribuerer og produserer tegneserier, hefter og småtrykk. De har utstilling og salg (faktisk) i Grafills lokaler R21.

http://www.grafill.no/kalender/obs-narves1biblioteket-hypermarked

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Vi snakker altfor mye om uviktige ting. Reklamefolk og designere er ofte ikke så veldig interessert i de virkelig relevante spørsmålene. Vi lever i vår egen boble, og dessuten er det for mange fremdeles kun økonomisk vekst som er retningslinjen – en anakronisme når man ser det store bildet.

– I våre samfunn er det veldig mange som ikke har en stemme, mens vi (reklamefolk, designere) ofte er i en posisjon der vi får være med på å skape realiteter, forme kommunikasjon, prege diskurser. Dette er et vanvittig stort ansvar.

Design Displacement Group har laget en oper som åpner en dialog om hva som skjer i verden: «No Exit», et generativt multi-skjerm prosjekt basert på Jean-Paul Sartres tekst, sett i lyset av Brexit, Europas sammenbrudd og president Trump.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil sende stafettpinnen videre til Jah Jah Studio, fordi de virker ganske smarte, og fordi jeg veldig gjerne vil vite mer om dem. Jeg har inntrykk av at de er veldig interessert i å stille spørsmål, og det tenker jeg er bra og det trengs det mer av. Det er ikke nok at design skal handle om å svare på problemstillinger.

– Dessuten har de god humor.