– Den er så himla enkel

Kudos-stafettpinnen har seilt over Atlanteren og havnet hos den utvandrede kreatøren Morten Halvorsen i McCann New York.

50564 d11f2 original

Morten Halvorsen

gikk ut av Westerdals i 2009. Jobber nå som Associate Creative Director i McCann New York. Han har høstet inn over 50 edle metaller i internasjonale konkurranser som Cannes, One Show og D&AD siden 2009, med over halvparten av edleste sorten. Ble i 2012 kåret til Young Guns of the Year av Young Guns Award og kåret til årets beste kreatør i verden under 30 år. Tidligere har han jobbet i Leo Burnett Chicago og R/GA New York.

Med feil kreative ledere eller hvis ideen var født av et team av et lavere kaliber, kunne dette fort blitt til «Gjett hvor langt bilen kan kjøre»-spillet.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Først og fremst, takk til Pål [Wehus] som sendte stafettpinnen videre til meg. Til tross at jeg har bodd seks tusen kilometer unna Norge i snart fem år, følger jeg Kreativt Forum og norsk reklamebransje ganske tett. Kreativt Forum er trygt på plass i lunsjrutinen min, og det jeg eventuelt misser der snappes opp på Facebook. Med tanke på hvor få innbyggere vi er i Norge, synes jeg nivået på norsk reklame og design er imponerende høyt, så det er ikke helt enkelt å velge bare en jobb som stikker seg ut.

– Når det er sagt; en av de beste norske jobbene de siste årene i mine øyne er Bluemotion Roulette-kampanjen til Try/Apt. Den er så himla enkel, strippet for etterpå-rasjonalisering, 100 prosent logisk og et fantastisk eksempel på hvordan moderne reklame bør se ut. Virkelighet møter virtualitet, tradisjonell reklame som støtter opp om en digital kampanje og ikke omvendt, og det hele er innpakket fantastisk fint. Til og med navnet fortjener en pris. Med feil kreative ledere, eller hvis ideen var født av et team av et lavere kaliber, kunne dette fort blitt til «Gjett hvor langt bilen kan kjøre»-spillet. E6 er et rulettbord, og jeg vil spille. Kudos til alle som var innblandet, både på kundesiden og byrået. Jeg er misunnelig.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandskt arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.


– Jeg elsker storslagne, musikalske spotter, og det er ingen som er bedre enn Wieden+Kennedy på dette. Med kirurgisk presisjon klarer de å fange essensen av de forskjellige merkevarene. Universene de skaper, det visuelle uttrykket, attityden, musikken, målgruppen – ingenting er tilfeldig. Arbeidet jeg vil gi kudos er for Honda og er noen år gammelt, men er en reklamefilm i verdensklasse og ser like bra ut idag som den gjorde da den kom for snart ti år siden. Arbeidet er kanskje hakket mindre kjent enn Honda’s «Cog»- og «Grrr»-filmer, men det er jo nesten unødvendig å gi kudos til filmer som vant Grand Prix i Cannes. Hva som kunne vært en kjedelig reise gjennom Hondas historie har blitt en to minutters reklamefilm/musikkvideo som jeg alltid kommer tilbake til når vi får «anthem spot»-briefer.

– Et annet arbeid som fortjener å bli nevnt er Bob Dylans interaktive musikkvideo for «Like a Rolling Stone». I et år der alle snakket om «24 Hours of Happy« havnet den dessverre litt under radaren.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg sender den videre til Odd Einar Hennøy i Alle Gutta. Jeg kalte han en dust på kommentarfeltet her på Kreativt Forum for en stund siden og da passer det seg vel bra å si unnskyld her også. Jeg tror jeg ble irritert da han kalte reklamesmaken min dårlig, så nå får han en mulighet til å vise meg noen eksempler på hva skikkelig reklame ser ut som.