– Altså, hva fanden er en Silver Hand?
Regissørene klamrer seg fremdeles til Kudos-stafettpinnen. Denne gangen er det duoen Nic & Sune hos Fredrik Fiction som har plukket en favorittbukett med reklamefilmer.
er et norsk-britisk regiteam som startet opp i 1999, etter filmskolen i London. I løpet av 15 år har de reist jorden rundt utallige ganger og laget hundrevis av filmer for alt fra pommes frittes til Berlitz.
Fortell om en norskprodusert jobb dere er glad i.
– Blant norske jobber finnes det flere klassikere fra noen år tilbake, men vi ønsket heller å løfte frem noe av nyere dato da det ikke lenger lages så mange filmer i toppsjiktet. Filmen vi har valgt bør kunne inspirere andre kunder til å klemme til litt ekstra, både kreativt og budsjettmessig: «Silver Hand» for Canal Digital fra regissør Bart Timmer hos Bacon OSL og TRY/Apt.
– Dette er en veldig morsom blanding av realisme og surrealisme. Her har man ikke vært redd for å ta en ide og gå hele veien med den. Helten i filmen er et godt stykke castingarbeid som presist symboliserer vår moderne tids konstante frykt for å havne i bakevja, å ikke være med der det skjer, når det skjer. Så snart vi ser ham på skjermen vet vi instinktivt at denne karen ikke er en av livets vinnere. Betydningen av «Silver Hand» blir aldri avslørt og dette er et morsomt aspekt i et manus som våger å satse alt. Altså, hva fanden er en Silver Hand?
– Vi mener at denne er en av de mest tilfredstillende arbeidene innen reklamefilm i Norge den siste tiden, og vi er sikre på at de brukte «the power of the Silver Hand» i tilblivelsen.
Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandskt arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.
– Når det gjelder utenlandske arbeider blir det vanskelig å bare nevne én film når godeste Patrick Larsgaard var fus med Guinness' «Surfer», derfor deler vi sjenerøst ut fem stykk kudos til inspirerende nye arbeider.
– Det er alltid gøy når en idé blir til underveis, gjennom en god kombinasjon av improvisasjon og riktig casting. Denne filmen fra New Zealand vant en velfortjent gullløve i årets Cannes Lions-festival.
NZTA «Blazed», Clemenger BBDO, New Zealand, New Zealand Transport Agency, Drug Driving
– Vi har jobbet endel i Finland i årenes løp og alltid hatt respekt for hva de får til der. Denne kampanjen setter igang følelser, spesielt for de av oss som har vokst opp med denne typen problemer i familien.
The Fragile Childhood «Monsters», Havas Oy Helsinki
– Et bisart og humoristisk utgangspunkt er bra når man først må informere om en smarttelefons mange nye funksjoner. Og hvorfor ikke en føljetong?
Google Nexus One
– FedEx-filmene er deilig enkle og alltid med den odde castingen som får tørr humor til å glitre.
FEDEX «Golf»
– Litt i samme gate er denne fine, svenskregisserte SuperBowl-filmen fra 2008.
TIDE «Stain».
Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?
– Når det nå er vår tur til å slenge pinnen videre, sikter vi på bakhodet til den flinke regissøren Shaun Higton hos Kandidat.