Max kudos til alle involverte

Kudos har havnet hos gründer og design director i digitalbyrået Good Morning, Jørgen Winsnes.

61954 a96a8 original
«Blue Motion Roulette», for Volkswagen, av TRY/Apt.

Design Director i Good Morning, Jørgen Winsnes.

Jørgen Winsnes er Design Director i Good Morning. 33 år og selvlært. Med hårete ambisjoner og uten For 5 år siden startet han opp Good Morning med tre andre.

– Hyggelig å få pinnen oversendt av den uredde og flinke Christin. Husker sist vi møttes - da satt vi i Williamsburg og flotta oss med burgere og trøffelolje pommes frites (etter Christins sterke anbefaling …Ja, det var digg!) og funderte over hvor sinnsykt stort reklamemarkedet er i USA, i forhold til her hjemme. Så en innledende kudos til hele bransjen er at det lages veldig mye bra i Norge, når det omtrent (med en klype salt) bor like mange i Williamsburg som i landet vårt.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.
– Jeg skal ikke akkurat skryte på meg å ha hørt flest radiospotter, så det blir ikke radiokudos, dessverre. Men om jeg gjør et dypsøk i min digitale (SSD) hjerne, så husker jeg en så j…. god norsk (!) digital jobb som dro i land en sølv-løve i Cannes, riktignok i cyber! «Fy faen, så enkelt, så genialt».

– Jobben jeg snakker om er selvfølgelig Volkswagens «Blue Motion Roulette». Premien var så klart en stor trigger, men det er ikke ofte idéen baserer seg på den mest salgsutløsende fordelen ved bilen. Jeg mener at det var rett og slett en genistrek å bevise hvor langt bilen kunne kjøre på én tank. Ikke bare at det var såre enkelt å tippe, men folk ble dypt engasjert da de prøvde å regne ut utfallet - dette gjorde løsningen til en viral hit man sjeldent har sett maken til. Skulle ønske det var lettere å komme på slike idéer :D Max kudos til de involverte!

– Vil også trekke frem en jobb av DDB Oslo, for McDonalds, «Snapchance». Det er sykt kult å se hvordan de har brukt Snapchat til noe så smart og salgsutløsende for merkjøp. Idéen i seg selv er også kjempeenkel, men spot on for målgruppen og de som faktisk henger på McDonald’s. Kudos til det flinke teamet i DDB. Jeg håper at dere har en liten sjanse nede i Palaiset i år:)


Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.
– En internasjonal jobb, ja. Vel, siden jeg er digital by heart, så må det være noe med litt teknologi i bunn. Teknologien og avhengigheten er kanskje et av det største problemet vi står ovenfor. (Jada, Markus Lind, et i-lands problem). Vi blir mindre sosiale og barna våre fødes ikke lenger med ski på beina, men med en iPad godt plantet i henda.

– Denne ideen sjarmerte meg veldig siden den handler om å nettopp bryte med det digitale for å kunne la praten gå. Jobben jeg sikter til er selvfølgelig «The Dolmio Pepper Hacker». Tenk å finne på en pepperkvern som kutter internett forbindelsene? Dette ble en nydelig, liten viralfilm som har spredd seg enormt. Selv om kverna neppe faktisk selges, synes jeg linken til produktet funker helt fett! Kudos til Clemenger BBDO Sydney. Hvis ikke denne plukker opp noe i Cannes i år, skjønner jeg ikke no' (basta bom)!

– Installasjoner gir også oss digitale sjeler ofte frysninger, i alle fall når det er noe som funker både idémessig og teknisk. Når de i tillegg er store, blir det ekstra fett! Digger «Audi’s Soccer Scoreboard»! Kult å se hvordan de stablet containere med Audi’ er inni for å lage et enormt digitalt scoreboard. Boardet viste live kamp-stillinger fra fotball-VM i Brasil utover hele New York, ved hjelp av bilens led lykter og røde baklys. Dette hadde nok ikke funket med noen andre bilmerker enn Audi, nettopp fordi baklyktene inni containerene gir et skikkelig nice baklys inni containerne. Det å få igjennom noe slikt, både idémessig og teknisk er stort! Dette er beundringsverdig!


– Nivea gikk jo i fjor til topps med «The protection AD» i mobilkategorien i Cannes (Grand Prix). The protection AD er rett og slett en printannonse for solkrem til barn, og tilbyr den lille ekstra «protection» som de kaller det. På siden av annonsen er det nemlig innlemmet et armbånd med en digital duppedings inni. Den snakker med en appen annonsen ber deg laste ned. Fra appen kan du nå se hvor barnet befinner seg på stranda og du får kjapt beskjed når barnet er for langt borte. Genialt og relevant for målgruppen! :) Superkred til FCB Brasil for en jobb jeg gjerne ville gjort selv!


– Det har forresten kommet ut en ny og kul Nivea-jobb i år hvor de lærer barn viktigheten av å bruke solkrem. Verdt å se denne også :)


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Kudos går til Kristian Kristiansen i SMFB, en energibombe som holder i og drar inn mange spennende ting utenfor jantelovens kongerike.

«Blue Motion Roulette», for Volkswagen, av TRY/Apt.