Betong til begjær

Ukens kudos kommer fra et ungt kreativt team som består av Maria Lilly Flakk og Juliane Stensrud.

63835 f5851 original
«En helstøpt gjeng» av Oktan Stavanger, for Sola Betong.
63838 7cc5a original
63841 b4717 original
63844 9f92f original
63847 26235 original
63850 61242 original
63853 dcf03 original

Kreatørene Lilly + Juliane

Maria Lilly Flakk

og Juliane Linnea Stensrud er et ferskt kreativt team fra Westerdals. De har hatt praksisperiode hos TRY de siste seks månedene og jobber nå som freelance kreatører hos ulike reklamebyråer i Oslo. Se nettsiden deres for mer informasjon.

– Tusen takk til Jens-Petter Aarhus for at han gir ungfuglene muligheten til å stotre seg frem!

– Noe vi har hørt fra mang en reklameveteran: «Det å gjenkjenne en god idé, jenter, er noe som kommer mer og mer med årene.» Men noen ting har vi i alle fall plukket opp i våre korte liv her i bransjen, og her er noen av de jobbene som vi med hånden på hjertet kan si vi gjerne skulle ha laget selv.

Fortell om en norskprodusert jobb dere er glad i.

– En jobb vi ikke glemmer er identitetsjobben for Sola Betong laget av Oktan Stavanger. Den overrasker på en god måte, og tar uttrykket «ansikt utad» helt bokstavelig. Kontrasten mellom den tradisjonelle bygningsbetongen og de kunstneriske utformingene er veldig sjarmerende og noe som de ansatte i Sola Betong kan være stolte av. Vi vil også gjerne ha en av oss!

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Jobben av Ogilvy & Mather UK for Greenwich Council i London er en som vi er veldig glade i. Den løser et reelt problem med en sterk innsikt som har stor rot i menneskers virkelighet. Det er også befriende å se en så enkel utførelse, hvor ideen står i fokus.


– En annen jobb som treffer hjerterota er «Holograms of Freedom» av DDB Spain. En sak som dette påvirker og opptar svært mange mennesker, men det er ikke lett å stå opp og si din mening når loven forbyr det. Det visuelle virkemiddelet forsterker budskapet, samtidig som det har en vakker tristhet over seg.

– Det rykker kanskje ikke først og fremst i hjerterota av denne, men den treffer oss vel så godt. Det er kult å se hvordan linjene mellom hva som kan være reklame og ikke, sklir sammen. Obama brukte den noe bisarre komiserien «Between Two Ferns» med Zach Galifianakis for å snakke om ObamaCare til unge. Det var et modig, men smart trekk, ettersom «Between Two Ferns» var den største kanalen unge brukere refererte til da de meldte seg inn i helseforsikringen etter episoden.


Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi benytter muligheten til å få høre hvilke jobber som begeistrer den passe inspirerende og fantastisk ærlige Petter Gulli i DDB Oslo. Litt sånn «fra de yngste til en eldre». Heh.

«En helstøpt gjeng» av Oktan Stavanger, for Sola Betong.