Reklamefilm staket ut yrkesveien

Jonathan Aglen ble reklamemann på grunn av jobben som sjarmerte hele Norge i 2004. Nemlig filmen «Doffen har daua» for REMA 1000.

48843 d8075 original

Kort om meg: Jonathan Aglen (21)

– Jeg er nettopp ferdig på Westerdals og jobber i dag som Art Director hos McCann Oslo i team med tekstforfatter Daniel Eraker (26). Har alltid vært yngst og trives godt med det. Jeg husker ikke OL på Lillehammer, men kan nevne ganske mange Pokémon utenat. Ellers har jeg nettopp funnet ut at ping-pong er mitt kall her i livet.


Jeg husker ikke OL på Lillehammer, men kan nevne ganske mange Pokémon utenat.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Noen ideer er irriterende bra. Studentkampanjen «Claim it» for Element er en sånn idé. Selv om den ikke er gjennomført syns jeg den absolutt er verdt å ta med. Kampanjen setter målgruppa i sentrum, og gir dem en plattform for å dele opplevelser med hverandre. Sånt liker jeg. Hvis denne ideen hadde blitt lansert som en app i dag så hadde den vært i bukselomma mi og sikkert tusenvis av skatere verden over. Jeg krysser fingrene for at Element eller noen andre får opp øynene og får denne ideen gjennomført.

Ikke bare er det en fet og hårete idé, men gjennomføringen er utrolig imponerende.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Et av de arbeidene jeg aller helst skulle lagd selv er Pharrells 24 timer lange musikkvideo. Ikke bare er det en fet og hårete idé, men gjennomføringen er utrolig imponerende. Resultatet er helstøpt, og absolutt alt sitter. Spesielt nettsiden, som er en av de fineste kampanjesidene jeg har sett. Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har brukt på den, men jeg kommer stadig tilbake - og hver eneste gang får jeg presentert nytt innhold. Eneste minuset jeg kommer på er at jeg er drittlei av låta.


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg har lyst til å sende stafettpinnen videre til Janne Brenda Lysø. Hun er en av de dyktigste kreatørene Norge har å by på, i tillegg til at hun er tekstforfatteren bak reklamefilmen («Doffen har daua») som i utgangspunktet gjorde meg gira på å bli reklamemann.

PS. Takk til Anders Holm for fine ord. Selv syns jeg idé #46 fra @365idéer-prosjektet er blant de beste; «@P3Urort App. Hver gang telefonen ringer, vil du høre en ny sang fra et nytt urørt band.»