– Reklamebyråer bør slutte å lage reklame

Ukens kudos kommer fra Petter Gulli, kreativ leder i DDB Oslo.

64198 a0303 original

Kreativ leder og strateg i DDB Oslo: Petter Gulli.Petter Gulli er Kreativ leder/strateg i DDB Oslo og en som tidvis mener mye om reklame og kreativitet. Et av foredragene han liker å holde heter «Reklamebyråer bør slutte å lage reklame, og annonsører bør slutte å be om det». Noe han glatt innrømmer er lettere sagt enn gjort, men likevel preger svarene hans i denne spalten.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– For noen år siden skrev jeg følgende i ett innlegg: Den som lager en film som vinner gull-løve i Cannes fortjener min beundring. Her mister Røde Kors spilleautomatene, og så finner en smarting på at vi lager et lotteri på panteautomatene til Tomra. Når du har lagt inn flasken kan du velge om du vil ta ut pengene, eller spille for dem. Det er hva jeg kaller en god IDÉ. Og uansett hvor mange reklamefilmer man lager i framtiden for pantelotteriet vil ingen av dem ha en idé som når selve konseptet til knærne. Og ingen av dem vil bringe mer penger inn til Røde Kors. I dag, 6 år senere mener jeg fortsatt at det er en av de beste marketingideene jeg har sett. Ikke bare fordi den samler inn penger på en særdeles effektiv måte. Men også fordi den opptrer som en reklameplakat for Røde Kors hele den tiden jeg står og panter flasker, og etterpå får meg til å føle meg som et godt menneske. Hadde noen sendt den til Cannes, skal du ikke se bort fra at den hadde vunnet opptil flere Gull-løver.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha laget selv.

– Jeg skal nevne to stykker. Det første beveger seg litt i samme landskap som pantelotteriet, og er laget av Publicis London for Depaul UK, en organisasjon som hjelper hjemløse. Som alle andre små organisasjoner slåss de for å få oppmerksomhet. I stedet for å bruke de få midlene de hadde i media, bestemte de seg derfor for å lage et produkt folk faktisk trengte, og så selge det for å skaffe penger. Dermed ble Depaul Box Company født. En bedrift som selger flyttekasser. For alle som har vært en tur i London bør linken mellom pappesker og hjemløse være soleklar. Eller som CEO i Depaul UK, Martin Houghton- Brown, sier det: «Ingen mennesker skulle behøve å bo i en pappeske. Ved å kjøpe våre pappesker, sørger du for at ingen trenger det».


– Det andre arbeidet er fra Draft FCB er fra 2008, og er kanskje et av de smarteste strategiske grepene jeg har sett gjort i reklame. Akkurat som i Norge har svensker kringkastingsavgift. Og akkurat som i Norge har man rettet kampanjen mot dem som ikke betaler. Det gjør man for så vidt gjennom denne kampanjen også, men med et helt nytt grep: Ved å takke dem som har betalt. Personlig. Kampanjen skapte fantastiske resultater, masse latter, masse deling, og veldig mye sang. Og plutselig ble det gøy å betale TV-avgift.

Her er noen av filmene:




Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Det er ingen jeg har sett og diskutert flere casefilmer ut i lange nattetimer med enn Eirik og Finn. Finn har vært i denne spalten, så nå er det verdens flinkeste Eirik Sørensen sin tur.