– Forankring fryder!
Kreativ strateg og kreativ leder, Peder Haugfos, har stafettpinnen. Han deler raust og variert.
BIO
Peder Haugfos (28) er en kreativ strateg og kreativ leder som jobber for å få nisjete temaer til å slå gjennom stort. Han har spisskompetanse på å rizze en global ungdomskultur og har blant annet jobbet konseptuelt og strategisk for å få flere unge til å samle på kunst, lese VG, se på BBC eller begynne med gorpcore.
– バトンをありがとう, som de sier på japansk. Eller takk for stafettpinnen, Even. Du har vært mitt forbilde siden barndommen i Drammen. Kultur + corporate merkevarer = veien å å gå for å bygge ekte, tillitsfulle og genuine relasjoner med kundene. Ditt nyeste arbeid med Munch er noe av det grundigste jeg har sett på lenge!
– Hva skjer når street kultur møter britisk aristokrati? Wedgwood er en engelsk produsent av finporselen og fajanse. De representerer britisk finesse og luksus. Med sine 260 år er Wedgwood tett knyttet til Storbritannias tradisjonelle identitet (Tenk serveringssett for te og kjeks, fingersandwicher og benporselen). Palace er et britisk streetwear/skate-merke kjent for sin innovative tilnærming til mote og samarbeid med store merker. Palace har en solid forståelse for både historie og subkulturer, noe de tidligere samarbeidene med blant andre Gucci, Y-3 og Moschino har vist. Sammen har Palace og Wedgewood lansert et herlig servise dekorert med Wedgewoods historiske «Strawberry and Vine»-mønster, kombinert med art deco-detaljer, så er dette settet med tallerken, tekopp, skål og tekanne utrolig festlig.
– For å fullføre dette britiske samarbeidet, har Palace fått Alasdair McLellan til å regissere en kortfilm inspirert av The Antiques Roadshow, med keramikkekspert Lars Tharp og Palace-skaterne Savannah Stacey Keenan, Danny Brady og Chewy Canon. Jeg digger denne aktiveringen fordi man tar ytterpunktene i hva man kan gjøre fett innen brand collaborations. Det er en vill referanseramme av kulturelle koder og subkulturer, noe som er veldig gøy. Jeg er og en sucker for klassisk kunst og har vært heldig å utfordre Blomqvist Kunsthandel her hjemme i Norge med lignende, crazy stunts.
– Jeg digger kreativ problemløsning og det å ta eierskap til noe som er utfordrende. I 2018 tok Diesel eierskap til problemet med at folk kjøper og går med billige kopier. Publicis´ «Go with the Fake»-kampanje var veldig bra utført med rett tone, tilstedeværelse og punch. Et par år senere gjorde Gucci sin CD Allesandor Michele noe lignende og lanserte en vittig «Fake/Not»-kolleksjon hvor ekte Gucci produkter ble stemplet med «Not fake». Meta!
– Begge er smarte eksempler på hvordan luksusmerker har snudd problemet med piratkopiering til en kreativ markedsføringsmulighet og tatt eierskap til det som sværter dem mest. (Hvem klarer dette i oppdrettsnæringen, mon tro?) Diesel lekte med ideen om falskhet ved å lansere sin egen «falske» versjon, DEISEL, og selge den som ekte Diesel-produkter i boder på gata, noe som appellerte til en yngre, individualistisk målgruppe. Gucci, på sin side, brukte humor med sin «Fake/Not»-kolleksjon ved å ironisk trykke ordene «FAKE» og «NOT» på sine produkter, og utfordret forbrukernes syn på verdi og ekthet.
Duolingo - Social Media Startegy 2024
– 2024 blir kalt året for den subkulturelle renessanse. Duolingo var denne sommerens raskest voksende merkevare på SoMe og jeg vil rette kudos til kanskje verdens smartest Head of Social Media, Zaria Parvez. Hun og Duolingo er helt rå på trendjacking og det å utnytte kulturell lojalitet (boiler room, indiekultur, internet memes, ulike lingos, sjangre, nisjer, kulturell referanser.) Globalt sett så er kulturell kapital viktigere enn den økonomiske for unge voksne. Dagens unge har en bred palett med kulturelle smaker og det å lage innhold, design og opplevelser som viser at du som en kjedelig, corporate merkevare har skjønt akkurat dette; det gir høy cred.
– Duolingo med sin trendjacking har klart å bygge community ved å ta fans fra andre. Det er så smart og så enkelt, og er et utgangspunkt jeg selv bruker når jeg staker ut kursen for merkevarene jeg jobber med. Duolingo gir sin egne unike vri på populære memes og samtaler som de globalt innfødte er opptatt av. Duolingo har klart å opprettholde sin skitne, rotete, men ekte merkevareidentitet og skjønt at brukere ikke lenger søker estetikken eller prisen på en merkevare, men at de ønsker at den skal ha en kulturell relevans som passer sømløst med hele deres interessefelt enten det er svømming, klubbing, anime, fotball eller gourmet. Zaria Parvez investerer i unge talenter som skjønner denne greia. Kudos for det!
Goldwin and Same Paper Propose the «Work from Wild» Capsule
– Jeg er veldig glad i skjæringspunktet kultur og natur og har jobbet en del opp mot gorpcore-trenden som fortsatt henger i. Alle kampanjer som klarer å få fram noe mer enn at folk i by går med turklær pirrer min interesse.
– Same Paper, et byrå i Shanghai, jobber med kulturhacking, visuelle prosjekter og aktiveringer innen mote, kunst, kultur og handel. De samarbeidet med det japanske tech wear merket Goldwin i «Work from Wild»-kolleksjonen, som med en humoristisk vri på hjemmekontor oppfordrer oss til å gjøre oppdagelser når som helst og hvor som helst for å berike livene våre. I denne kampanjen spiller de visuelt på enheten mellom menneske og natur, noe som og er godt forankret i drivkraften bak Goldwin som merkevare. Denne kampanjen er kuriøs, den tar møte mellom menneske og natur til et annet nivå. Jeg er opptatt av forskjellen på merkevarer som kapitaliserer på trender og kultur, kontra de som faktisk er med å bidra til en videreutvikling og dra noe videre. Dette prosjektet er et svært visuelt og konseptuelt godt forankret prosjekt som har fått mye kudos i gorpmiljøet. Same Paper viser og en forståelse for historien om techwear og et av bildene i shooten er en tydelig referanse til fotograf Greg Epperson sitt ikoniske foto for Patagonia i 1995. Bildet av to foreldre som kaster en seks måneder gammel baby i en lilla jumpsuit i luften har blitt ikonisk i klatremiljøet:
– En liten kudos til på tampen her går til @raynovert.international og fotograf @sofiablucremaschi for sin Gorp-kampanje. Jeg er veldig glad i closeups i design og innholdsopplevelser. Det å blåse ting opp og «å være tett på», fylle skjermen, plakaten osv vekker en form for nysgjerrighet som gjør at folk ser for seg hva som er utenfor og craver mer.
Vice Media Group - Cultural hacking strategy
– Jeg vil gi en stor shout-out til en av mine store forbilder og venn i bransjen, Amy Davies. Som Global Vice President i Vice Medias innsiktsavdeling jobber hun knivskarpt i skjæringspunktet mellom kultur, media og teknologi. Deres publikasjoner om branding og strategi er til stor inspo. Virtue Zine, Vice Guide To Culture ++. Amy er eksepsjonell til å forstå hvordan, hvorfor og hvor merkevarer bør gå for å bygge lojalitet blant globale subkulturer. I år lanserte VIRTUE, PIGEON, et akseleratorprogram og strategisk konsulentfirma som hjelper merker med å navigere i kulturøkonomien. De har utviklet en AI-drevet plattform for å analysere kulturelle trender og finne nye vekstmuligheter. Programmet gir merker innsikt i kulturelle verdier, forståelse av aktive samfunn, strategisk planlegging og utvikling av produkter og tjenester. Målet er å gi merker en fordel ved å posisjonere seg i kulturelle områder før konkurrentene. Skikkelig imponerende!
Easter eggs: enkle aktiveringer med futt i
– Jeg er veldig glad enkle grep, aktiveringer og kampanjer som bare handler om en ting; at markedssjefen tør å si «ja». Det å ta noe ut av kontekst og sette det inn der det ikke hører hjemme skaper en umiddelbar effekt, skaper mye fuzz, buzz, UGC og fortjent presse. Her er en liten liste med enkle konsepter, som er så dumme, teite, billige og enkle, men effekten er massiv når en stor merkevare tør å sette navnet sitt på det. Da blir det kudos!
Palm springs: brake out of the ice
Molchat Doma sin trendjacking: Brat Summer . it´s molchat doma fall
Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i
Heydays - brand strategy for O.A. Devold
– Forankring fryder. Vi lever i «the age of the average» hvor alt ser likt ut, abstrahert, flatt, strømlinjeformet, kjedelig og avsjelet. Vi ser og en nedgang i reklame- og medieeffektivitet som følge av at vi prioriterer å stimmulere venstre hjernehalvdel til tross for at de som vokser opp nå craver autensitet og kulturell relevans for merkervarene de omgåes. Forbrukere i dag er opptatt av å kjenne til røttene til produkter og søker etter deres tilknytning til familie, tradisjon og kultur. Dette har den fine gjengen i Heydays tatt på alvor i sin brand strategy for O.A. Devold fra Ålesund.
– I motsetningen til (den elendige) rebrandingen av Ittala hvor hele arven og historien er visket bort til fordel for noe veldig kjedelig, så har Heydays vist hvordan man skal forvalte en arv på en ekte, troverdig og classy måte. Elegant og med en tyngde. Forankring fryder!
Tiedemands Tobakk, 1975
– Denne annonsen fra 1975 er mer enn en annonse. Det er en annonse for en annonse om at folk kan kjøpe annonsen for å ha den hengende på veggen som et kunstverk. Dette er grundig merkevarebygging det! Kudos til de gamle helter som koblet kulturarv og merkevare på en tradisjonsrik, ekte, genuin og vakker måte. Mer av det i 2024.
Jonas Erslands kuriøse videoer
– En som dyrker sin nisje og særegne utrykk er Jonas Ersland fra Stavanger. Arbeidet hans er sentrert rundt å kombinere teknologi og kinematografi for å fange scener, øyeblikk og bilder på måter som overdriver virkeligheten. Ved siden av denne autonome kunstpraksisen samarbeider han med verdens største kunder innen kunst og mote.
Barkas
– Barkas er et dansk kontor, men som har en del aktivitet i Norge og. De er opptatt av begrepet «Klarhet» og at idéer og konsepter skal funge på tvers av formater, kulturer og kontinenter, men alltid med det samme budskapet.
– Spesielt liker jeg godt deres arbeid med å dytte IKEA inn i surfeverden, og deres visuelle univers rundt Somethings hvor tematikken var ungdom og psykiske helseplager.
Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?
– I NRK P3 jobbet jeg i utviklingsavdelingen sammen med fire inspirerende typer. Kim Erlandsen, Tom Øverlie, Mattis Folkestad og Rashid Akrim. Rashid har jeg hatt gleden av å jobbe videre med og hans evne til å forstå min visjon og ta det ut i grafisk design og UX er upåklagelig. Rashid (@huskmelk) har en drivkraft, tyngde og en enormt dyp lomme med kulturelle referanser og en forståelse for den bredere merkevare / kultursfæren. Stafettpinnen går videre til Rashid Akrim.