Kudos fra BRUNCH

To TRY-utbrytere og en tidligere Natt&Dag-redaktør utgjør den dynamiske trioen i byrået BRUNCH, som er denne ukens innehavere av Kudos-stafettpinnen.

77672 e8cd8 original
Vælkømmin tel gards!

BRUNCH er et ferskt, kreativt byrå fra Oslo som består av Andreas Øverland, Simen Braathen og Markus Ivan Johansson. Andreas er journalist og DJ. Han har vært redaktør i Natt&Dag, jobbet som produsent i P3 og kommer sist i fra Plan B. Simen er tekstforfatter og dokumentarfilm-regissør. Han var med å starte New York-kontoret til Leo Burnett og kommer sist i fra TRY. Markus har jobbet som kreatør i Leo Burnett Milano og TRY. Han har også laget to barn.

Simen Braathen, Markus Ivan Johannsson og Andreas Øverland. Foto: Samuel John Ditta

– Takk for pinnen, Sondre og Emil! Sist vi møtte Sondre var da Simen veiledet ham på mini-praksis i TRY for et par år siden. Den gang laget vi en film for Vinmonopolet, som i følge Kjetil var «det jævligste han noen gang hadde sett» og som ble bannlyst fra internett og måtte trekkes fra konkurranser. Full pott der altså. Fortsett å kom opp med sånne idéer! Og kom til BRUNCH når de andre sier nei.

LOL! Fortell om en norskprodusert jobb dere er glade i.

– Vi starter med å gi en high-five til Morten Foss, som vi deler kontor med. De som kjenner ham vet at han ikke er den som roper høyest om egne bragder, så vi får skryte litt på hans vegne. Her er en klassiker for IKEA.

  • «Ordinary People» for IKEA av New Deal DDB (2000-ish)


– Den neste kudosen går til en kompis av oss som dro i gang prosjektet International Sandwich Brothers. Sammen med en gjeng Blindern-studenter har han lært opp unge asylsøkere til å lage gourmet-sandwich-is, som de selger fra en liten sykkel rundt i Oslo. Idéen deres er å «sandwiche nye nordmenn inn i samfunnet» og gi dem arbeidserfaring. Selv om dette er langt i fra noe reklamestunt, bunner det ut i en idé og en genuin historie som folk snakker om og deler. De har på en måte sandwichet markedsføringen inn i produktet. Det heier vi på! [Les mer om International Sandwich Brothers her.]

– Siste gir vi til de der andre TRY-utbryterne. Anders [Holm] og Sebastian [Prestø] har gjort sjukt mye fint for Finn, men denne er kanskje den gøyeste. Sykkelhjelmen er spiker’n i kista!

  • «Gjør noe smart med dumme kjøp» (Piano) for FINN av TRY.


Nevn en internasjonal jobb dere gjerne skulle ha laget selv.

– Dominos laget helt forferdelig pizza, og i stedet for å sminke grisen med en morsom kampanje, hørte de på tilbakemeldingene og gjorde om på hele produktet med «The Pizza Turnaround». Det er en jobb som viser hvor bra reklame kan være når skillet mellom merkevare og reklame blir helt visket ut. Å vise svakhet, og snu det til styrke er ganske imponerende generelt og enda mer imponerende når det kommer fra en så stor merkevare.

  • «The Pizza Turnaround» av Crispin Porter + Bogusky (2009)


– Vi liker også når reklamidéer ikke er noe annet enn akkurat det. Som denne Egyptiske «Never Say No to Panda». En jobb som bare er dritmorsom. Gjennomføring står til sekser og vi hadde aldri sagt nei til Panda om sjansen bød seg. Aldri.

  • «Never Say No To a Panda» av Advance Marketing for Arab Dairy (2010)


Hvem sender dere stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi sender den videre til vår søstre i PR-byrået Little Big Sister. Vi har hatt gleden av å kaste ball med dem på et par prosjekter tidligere og det blir spennende å se hvordan de flipper scriptet på musikkbransjen i fremtiden.